miércoles, 12 de marzo de 2008

(En) Blind man's buff. Goya picture by Gustavo Freudenthal

”Blind man’s buff”. Vintage photography signed in Zaragoza (Spain) and dated in 1917.

Blind man’s buff (or literally “the blind chicken”) is an original picture by Goya (“La gallina ciega”). It was created as a model for the Royal tapestry industry in 1789.
This rare photomontage is a copy of this picture. The face of the characters and the dresses are pictures taken with a camera, but the landscape was drawn with the hands of the artist.
There are few differences with the original, mainly the way the picture is presented. The original picture is a vertical one (3,5 x 2,69 m) and this photomontage is a landscape (44 x 54 cm). The other difference is that there is one man left from the original picture.

This photomontage is very rare for those ages, and we have to appreciate also the size of the photo itself, quite big also.

Gustavo Freudenthal, despite his name, is a Spanish photographer that also worked for the newspaper “Heraldo de Aragón”. He held a studio called “Art-Studio” in Coso Street, nº31, Zaragoza.

The other peculiarity about this image is the way I bought it. It was within a vintage frame in an antiques shop. When I asked for the price, it was very expensive because of the frame. When I said I only wanted the picture, the price was really cheap. I was very happy and the seller too.

If you want to compare the images, see below the original one:





martes, 11 de marzo de 2008

Gustavo Freudenthal, fotomontajes en 1917

La gallina ciega.
Fotografía firmada y fechada en Zaragoza en 1917:

La gallina ciega es una obra del pintor Francisco de Goya. Es uno de los cartones realizados para la Real Fábrica de Tapices en 1789 y estaba dedicado para la decoración de la habitación de las infantas en el Palacio de El Pardo. El cuadro muestra a muchachos y muchachas jugando al juego del cucharón en el cual una persona, con los ojos vendados, intenta alcanzar a otros con un cucharón. Así vemos que, a la derecha, un personaje se agacha mientras otro aleja su cuerpo de la cuchara . También vemos a la izquierda un hombre y una mujer cortejando. A la derecha un árbol y detrás un pequeño lago con montañas al fondo y nubes en el cielo.
Los jóvenes van vestidos de majos y majas como era habitual en las clases bajas de la sociedad española a las que la aristocracia , sin embargo, imitaba a su vez vistiendo de manera semejante.

La fotografía muestra ligeras variaciones en relación con el lienzo empezando por las medidas pues, mientras que en ésta su disposición es horizontal (44 x 54 cm), en el lienzo la disposición es vertical (3,5 x 2,69 m). Como dato curioso los personajes que están de espalda en la foto son mas altos que aquellos que ocupan la misma posición en el cuadro, además falta el personaje que asoma detrás de la dama del sombrero. Sin embargo la habilidad del fotógrafo es enorme realmente nos parece ver que la foto se correspondiente exactamente con el cuadro. El aire, el espíritu de la obra pictórica esta plasmado en la foto magníficamente.

Estos fotomontajes son muy raros para la época y suponen un atrevimiento fotográfico propio de un gran fotógrafo. Fotografías de este tipo, en estos años, son extraordinariamente raras pues quedaban en el círculo íntimo del fotógrafo o de la persona que encargó dicho tema.
Freudenthal, a pesar de su nombre, es un fotógrafo zaragozano que trabajó como redactor en el periódico el Heraldo de Aragón y luego abrió su estudio, con el nombre de Art-Studio en la calle Coso 31 de Zaragoza.
  • Gran Enciclopedia Aragonesa On line Fotografía: La figura más importante de la fotografía zaragozana en las primeras décadas del siglo XX fue Gustavo Freudental, con galería en Coso, 33, y después, en 1911, al inaugurar el Banco de Aragón su nuevo edificio, en el ático del mismo, una galería acristalada especialmente diseñada para él. Freudental realiza también en estos primeros años las fotografías que publicaba Heraldo de Aragón
  • Articulo en el Heraldo de Soria

Es la historia de un pintor viajando al Pirineo altoaragonés a principios de siglo con sus cuadernos de dibujo y sus aparejos para tomar apuntes. Su primera estancia fue una semana de agosto de 1912, cuando se hospedó en la Fonda Aísa, que hoy es hostal, en la plaza mayor de Ansó.
"Hablamos con la gente mayor de allí y nos lo confirmaron, porque era la única casa de huéspedes", apunta el alcalde ansotano. Tomaba notas recogiendo paisajes y escenas de la vida cotidiana. Para facilitar su trabajo, el artista valenciano iba acompañado por un fotógrafo que inmortalizaba esas imágenes y fue Gustavo Freudenthal (Hannover, Alemania 1869-Zaragoza, 1948), el primero que trabajó en HERALDO.
VACACIONES EN JACA
En julio de 1914, Sorolla decidió pasar sus vacaciones en Jaca con su familia para elaborar los lienzos de Aragón y Navarra. Tal era la conexión con el fotógrafo alemán Freudenthal, instalado en Zaragoza como retratista de la vida social, que este se convirtío en testigo de la "boda distinguida" de la hija del artista, María Clotilde Sorolla, y el pintor Francisco Pardo, celebrada en la catedral de Jaca. Así lo contó este diario en portada el 8 de septiembre de 1914. 


“1 coso de Remolinos del h. Freudenthal”. Gustavo Freudenthal (1869-1948) fue cónsul de Alemania en Zaragoza y uno de los fotógrafos más importantes de Aragón en la época (establecido desde 1906), destacando como retratista de toda la burguesía y la aristocracia locales o de paso por la ciudad; alcanzó la distinción honorífica de Fotógrafo de la Real Casa. Su estudio galería se situaba en la antigua sede del Banco de Aragón (actual Coso, 42), proyectado por Manuel del Busto en 1913, en el ático, todo acristalado para que lo inundara la luz natural. Por lógica, la
obra mencionada tendría que ser un boceto preparatorio para una de las pechinas de la iglesia parroquial de Remolinos, a menos que se refiera a la fotografía publicada en 1923, cuya presencia
en la lista no se comprendería muy bien. Conviene mencionar que Freudenthal fotografió para el conde de Gabarda las pinturas de Goya del palacio de Sobradiel e incluso acompañó al conde en un viaje a Austria seguramente realizado para procurar su venta
.
  •  Pintura de Goya que fue propiedad de los Condes de Gabarda en el Museo Lazaro Galdiano de Madrid. El Entierro de Cristo     Procede del Palacio de los Condes de Sobradiel (D. Joaquín Cayetano Cavero y Pueyo con motivo de la reforma que realizó en su palacio de Zaragoza, encargó a Goya la decoración mural de la capilla); del Conde de Gabarda (D. Joaquín Cavero y Síchar, fue quién mandó extraer las pinturas del muro y trasladarlas a lienzo); de la Condesa viuda de Gabarda (en 1929 fueron depositadas en el Museo de Zaragoza hasta 1932 en que fueron vendidas dispersándose el conjunto); y adquirido por Don José Lázaro en 1932
  • Palacio de los Condes de Gabarda Zaragoza Patrimonio Historico
  • Fotografias de Freudenthal en el libro Zaragoza la Ciudad sumergida de Eduardo Laborda. Vease comentario en Sombras Boletin de la Real Sociedad Fotográfica de Zaragoza
Por último señalar una anécdota:

  • Esta foto fue encontrada en un anticuario de Castilla. Estaba con un marco grande, carísimo. Solicité al anticuario si me podía vender la foto sin el marco y, encantado, por un precio ridículo, me la vendió al instante. Para él sólo interesaba el marco que era como otros muchos pero "vendible si le quitábamos la foto".

véase la imagen original:

  • En el estudio

El disfraz y la mascara en el retrato fotográfico del  siglo XIX
de M. Carmen Cabrejas Almena

se puede leer

..............Por otro lado, en la época se dieron otro tipo de prácticas dentro del retrato fotográfico en las que predominaba el carácter de reflexión íntima, y en las que el uso del disfraz adquiría el carácter de broma privada o se vinculaba a cuestionamientos
identitarios de varios tipos (sociales, de género, sexuales). Se trataba de manifestaciones que no estaban pensadas para participar en el juego social del intercambio y coleccionismo de imágenes, y que quedaban en un ámbito íntimo, reducido, a menudo el de los propios fotógrafos y sus allegados. Dentro de estas prácticas (que en el género del retrato tienen abundantes y variados representantes por todo el mundo) resultan particularmente interesantes aquellas en las que además de una reflexión de carácter individual acerca de la noción de identidad, se efectúa también una crítica sobre el concepto de retrato fotográfico difundido a nivel social............................

.........En ocasiones, la utilización de ambientaciones iba acompañada del empleo de disfraces, con los que la ilusión de realidad de la imagen obtenida era total. En este tipo de retratos comerciales con disfraz, la motivación más frecuente era el deseo de conseguir una imagen sorprendente, con la que impresionar al receptor o eventual espectador de la fotografía ....................

domingo, 9 de marzo de 2008

Albert Levy, pionero de fotografía de arquitectura. L'Architecture Americaine

He aquí la presentación de mi blog. El objetivo de este blog es realizar una visita a lo largo de fotografías antiguas de mi colección personal.

Este blog se realizará tanto en inglés como en español, sin norma aparente, pero intentanto realizar comentarios sobre una foto en español y en inglés aunque sea en distintas entradas del blog.

En este blog se explicarán curiosidades de la fotografía que se muestra, sobre el fotógrafo o sobre el momento histórico de la foto.


Las fotos aquí representadas raramente serán posteriores a 1950.
El primer fotógrafo a comentar en este blog es Albert Levy, pionero de la fotografía de arquitectura, que realizó trabajos en Europa y en Estados Unidos en los años 1870's/80's.

La fotografía aquí representada pertenece al album "L'Architecture Americaine".  Todo esto lo sabemos hoy en día gracias a que Albert Levy mostraba toda la información de los fotografías que realizaba en un índice al comienzo de los álbumes donde ponía habitualmente arquitecto, lugar y a vece el dueño de la casa.



Espero que con este blog enseñar un poco de cultura de la fotografía antigua.
Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture. Due to these series, Albert Levy is referenced as counterpart for Alinari in the United States (13).

  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Second Series, Country Dwellings. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Ninth Series, Street Fronts. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: First Series, Private City Dwellings. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Fifth Series, Messrs. Vanderbilt's Mansions. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Tenth Series, Sea Shore Cottages and Country Houses. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Twelfth Series, Modern Street Architecture of Berlin, Street Fronts and Apartment Houses. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series, the Fourteenth Series: Romanesque and Gothic Churches in the South of France (24)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Sixteenth Series, American Private City Dwellings. (16)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series : Lévy, Albert. 1895 (16)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series:  Twenty-fourth series.(Berne, Lucerne, Zurich and other Swiss cities and towns) (21)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series : Thirty-Fifth Series, Sea Shore Cottages And Country Houses, Bar Harbor, Mount Desert, Maine : Lévy, Albert. 1895 (16)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series: Thirty-First Series, Street Fronts, Stores, Office , Etc : Lévy, Albert. c1884 (15)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series : Thirty-Sixth Series, Sea-Shore Cottages, Etc., Newport, R.I., And Long Branch, N.J : Lévy, Albert. 1895 (15)
  • Albert Levy's Photographic Series Of Modern American Architecture. : Lévy, Albert. 1883
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series: 3rd series, French Gothic and Renaissance, Civil and Domestic Architecture, New York: Albert Levy, 1884. (14)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series: 33rd series, American City and Country Residences, etc, New York: Albert Levy, 1884. (14)
  • Architectural Photographic Series, city houses/Levy: 1 album, 38 leaves of plates: photographs 36x46 cm. New York, Albert Levy (between 1880-1895?). (20).
    • Signature by Albert Levy in "Albert Levy's Architectural photographic series"

      In some cases, in the Photographic series the  Photographs are titled, numbered and mounted on blue card stock. The card stock is embossed
      "Architectural & Decorative Books, Albert Levy, NY, 77, University".

      Studies/shops:
      - He had the following studies in New York

          - A study in 77 University Place, NY in 1870-1878 (23)

          - A study in 4 Bond Street, NY in 1880 (2)
          - A study in 34 1/2 Pine Street, NY in 1887 (3).
      - At the same time he also had a study in France, 19 rue de la Chaussée-d'Antin, Paris (3).
      - The Bibliothèque Nacionale de France also has another reference in 1901: "22 janvier 1901, A. Lévy, 4 av. Pinel, Asnières" (3)
      He is also referenced as bookseller (2).

      Manufacturer:
      Albert Levy is referenced as the photographer who began the manufacture of the gelatin dry plates in 1878. All references can be found in the book Photography and the American Scene. A social history (1839-1889) by Robert Taft. See (5), (6), (7) and (8) for full text.
      Albert Levy is also identified as "early competitor of Eastman, NYC" (9). This reference relates also to the book by Robert Taft (10).

      Editor:
      The Bibliothèque Nacionale the France (2) and the Avery Architectural and Fine Arts Library (20) own a catalogue of 2500 titles by Albert Levy as editor in New York and Paris for Architectural photography. 

      • Photographs by Levy in the Halic Collection: Art Institute Chicago 
      • Culture France
        L’assimilation du régionalisme dans l’architecture balnéaire

        L’apparition du style néo-normand est sans doute la plus précoce mais aussi la plus
          ambiguë du régionalisme. D’après Claude Mignot, le créateur du type de la villa néo-normande
        semble être l’architecte caennais Jacques Baumier père. Dès 1860, celui-ci bâtit les dépendances de la villa Suzanne de Louis-Léon Paris à Houlgate et, deux ans plus tard, sur la plage de Trouville la Maison normande pour Adolphe Cordier. Elles seront suivies de trois autres réalisations sur les  hauteurs de la même station. Il faut attendre une vingtaine d’années pour voir se répandre la seconde génération de villas sur toute la côte normande, signées par de nombreux architectes comme
        Jacques Baumier fils, Edouard Papinot, Adrien Jory père et fils, E. Mauclerc, G. Pichereau

        Estudio sobre la arquitectura Balnearia. Tipos de Viviendas

        Jacques Baumier Wikipedia
       





viernes, 7 de marzo de 2008

(En) Albert Levy, pioneer of architectural photography. L'Architecture Americaine

Here you have the presentation of my blog. I will guide you through several original vintages images of my personal collection.

The aim of the blog is to explain peculiarities of an image, history of the image, biography of the author or whatever related to a new picture I will publish.

I will be posting blogs every time with a new image, mainly older than 1950's, so we can consider my blog a Walk through Vintage Photography.

The first photographer for this blog is Albert Levy, pioneer of architectural photography of the 1870's/80's in Europe and the United States.

The image in this blog belongs to the photography album "L'Architecture Americaine" and represents a building in New York by E.H. Kendall in 1882. It is the Odgen Goelet residence. We know all this information because Albert Levy used to have an index in his photo albums were he explained the details of every single building (architect, location and, sometimes, owner).

For more information of this photographer you can go to the English Wikipedia, but I will be keep on posting blogs (with images) about him.

Hope start learning a little bit about vintage photography history with this blog.

Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture. Due to these series, Albert Levy is referenced as counterpart for Alinari in the United States (13).

  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Second Series, Country Dwellings. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Ninth Series, Street Fronts. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: First Series, Private City Dwellings. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Fifth Series, Messrs. Vanderbilt's Mansions. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Tenth Series, Sea Shore Cottages and Country Houses. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Twelfth Series, Modern Street Architecture of Berlin, Street Fronts and Apartment Houses. (16)
  • Albert Levy's Photographic Series, the Fourteenth Series: Romanesque and Gothic Churches in the South of France (24)
  • Albert Levy's Photographic Series of Modern American Architecture: Sixteenth Series, American Private City Dwellings. (16)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series : Lévy, Albert. 1895 (16)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series:  Twenty-fourth series.(Berne, Lucerne, Zurich and other Swiss cities and towns) (21)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series : Thirty-Fifth Series, Sea Shore Cottages And Country Houses, Bar Harbor, Mount Desert, Maine : Lévy, Albert. 1895 (16)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series: Thirty-First Series, Street Fronts, Stores, Office , Etc : Lévy, Albert. c1884 (15)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series : Thirty-Sixth Series, Sea-Shore Cottages, Etc., Newport, R.I., And Long Branch, N.J : Lévy, Albert. 1895 (15)
  • Albert Levy's Photographic Series Of Modern American Architecture. : Lévy, Albert. 1883
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series: 3rd series, French Gothic and Renaissance, Civil and Domestic Architecture, New York: Albert Levy, 1884. (14)
  • Albert Levy's Architectural Photographic Series: 33rd series, American City and Country Residences, etc, New York: Albert Levy, 1884. (14)
  • Architectural Photographic Series, city houses/Levy: 1 album, 38 leaves of plates: photographs 36x46 cm. New York, Albert Levy (between 1880-1895?). (20).
    • Signature by Albert Levy in "Albert Levy's Architectural photographic series"

      In some cases, in the Photographic series the  Photographs are titled, numbered and mounted on blue card stock. The card stock is embossed
      "Architectural & Decorative Books, Albert Levy, NY, 77, University".

      Studies/shops:
      - He had the following studies in New York

          - A study in 77 University Place, NY in 1870-1878 (23)

          - A study in 4 Bond Street, NY in 1880 (2)
          - A study in 34 1/2 Pine Street, NY in 1887 (3).
      - At the same time he also had a study in France, 19 rue de la Chaussée-d'Antin, Paris (3).
      - The Bibliothèque Nacionale de France also has another reference in 1901: "22 janvier 1901, A. Lévy, 4 av. Pinel, Asnières" (3)
      He is also referenced as bookseller (2).

      Manufacturer:
      Albert Levy is referenced as the photographer who began the manufacture of the gelatin dry plates in 1878. All references can be found in the book Photography and the American Scene. A social history (1839-1889) by Robert Taft. See (5), (6), (7) and (8) for full text.
      Albert Levy is also identified as "early competitor of Eastman, NYC" (9). This reference relates also to the book by Robert Taft (10).

      Editor:
      The Bibliothèque Nacionale the France (2) and the Avery Architectural and Fine Arts Library (20) own a catalogue of 2500 titles by Albert Levy as editor in New York and Paris for Architectural photography. 

      • Photographs by Levy in the Halic Collection: Art Institute Chicago 
      • Culture France
        L’assimilation du régionalisme dans l’architecture balnéaire

        L’apparition du style néo-normand est sans doute la plus précoce mais aussi la plus
          ambiguë du régionalisme. D’après Claude Mignot, le créateur du type de la villa néo-normande
        semble être l’architecte caennais Jacques Baumier père. Dès 1860, celui-ci bâtit les dépendances de la villa Suzanne de Louis-Léon Paris à Houlgate et, deux ans plus tard, sur la plage de Trouville la Maison normande pour Adolphe Cordier. Elles seront suivies de trois autres réalisations sur les  hauteurs de la même station. Il faut attendre une vingtaine d’années pour voir se répandre la seconde génération de villas sur toute la côte normande, signées par de nombreux architectes comme
        Jacques Baumier fils, Edouard Papinot, Adrien Jory père et fils, E. Mauclerc, G. Pichereau

        Estudio sobre la arquitectura Balnearia. Tipos de Viviendas

        Jacques Baumier Wikipedia