Fotografo Marqués de Santa María del Villar. Fotografía antigua Bande. Orense
Bande wikipedia
Bande es una municipio español de la provincia de Ourense, en la Comunidad Autónoma de Galicia, y una localidad de dicho municipio, capital del mismo.
Pertenecen a la Comarca de La Baixa Limia, de la que la localidad de Bande es, también, su capital. Es sede del partido judicial nº 8 de la provincia de Ourense.
Bande es una municipio español de la provincia de Ourense, en la Comunidad Autónoma de Galicia, y una localidad de dicho municipio, capital del mismo.
Pertenecen a la Comarca de La Baixa Limia, de la que la localidad de Bande es, también, su capital. Es sede del partido judicial nº 8 de la provincia de Ourense.
Igrexa Monacal de Santa Comba de Bande: turgalicia
El Marqués de Santa María del Villar fue, en sus comienzos, un magnífico fotografo pictorialista, posteriormente el caracter documental, con un punto de vista humano, es la característica mas importante de sus fotos.
Fue uno de los promotores de Patronato Nacional de Turismo que, posteriormente , se convertiria en la Dirección General de Turismo.
El Archivo fotográfico de la Direccion General de Turismo es uno de los mas amplios de España con fotos del periodo 1928-1970.
La selección de los fotógrafos que participaban seguia dos caminos, por una parte adquisición directa de fotos a archivos fotográficos ya existentes como eran el Archivo Mas, el archivo LLadó o el Archivo Ruiz Vernacci. Por otra parte encargo directo a fotógrafos de la epoca.
Su estilo inicial fue pictorialista, pero su obra viró pronto hacia el naturalismo, de carácter inmediato, con un marcado valor documental y etnográfico e implicaciones impresionistas. Se adelantó así a la fotografía de reportaje que se generalizaría en los años 50 y 60.
Grandes fotógrafos, caso de Ortiz Echagüe o Catalá Roca, tambien mandaron trabajos suyos para aumentar los fondos de la Direccion General.
Links
- Wikipedia Marqués de Santa María del Villar
- El Pais.com: Marqués de Santa María del Villar
- Fotos Marqués de Santa María del Villar
- Catálogo Monumental de España
- Fotos antiguas del Marqués referidas a la provincia de Avila se conservan en el denominado Archivo Anta. Es interesante leer el pdf cuyo link incluimos pues nos muestra perfectamente la afición que tuvo el Marqués toda su vida a la fotografía, su memoria sobre las fotos realizadas en su juventud y su generosidad personal.
- Estampas Navarras del Marqués de Santa Maria del Villar por Jorge Latorre.: D. Diego Quiroga y Losada (1880-1975), marqués de Santa María del Villar, aparece asociado a Navarra como uno de los fotógrafos itinerantes que más importancia dedicó a la Comunidad a lo largo de su carrera fotográfica . Por otro lado, es en Navarra, en la Institución Príncipe de Viana, donde se encuentra gran parte de su archivo fotográfico; y también donde se han ido celebrando, desde julio de 1965 hasta nuestros días, importantes exposiciones y publicaciones de sus fotografías.
- Crónica en imágenes de la reconstrucción de la Catedral de Santander. CDIS
- El Fondo Regiones Devastadas del CDIS está datado entre 1944 y 19463 y consta de 279 fotografías, positivos originales en blanco y negro y soporte papel de gelatina de revelado químico, cuyas dimensiones oscilan entre 12x16 y 18x18 cm.,aunque hay 4 unidades de mayores dimensiones (22x29 cm.).
- Este fondo fotográfico fue producido por dos fotógrafos relevantes aunque de características distintas: Joaquín Araúna Ajenjo y Diego Quiroga y Losada, Marqués de Santa María del Villar
Fotografía, arquitectura y restauración monumental en España- En la revista Reconstrucción,8 las imágenes cobran más fuerza que el texto en el diseño de las páginas y la
mayor parte de las fotografías (en particular las tomadas de los pueblos reconstruidos) son muy similares en su enfoque, perspectiva, tratamiento de las luces y construcción de la imagen (vistas de los edificios generalmente sin figuras, donde se potencia el aspecto más monumental de los mismos, incluso de la arquitectura más sencilla, las viviendas populares).
Se trata realmente de una “fotografía de autor” que se debe en gran parte a un solo fotógrafo: Diego Quiroga y Losada conocido como Marqués de Santa María del Villar. Un profesional con una evidente sensibilidad hacia la arquitectura, que construye una imagen oficial de la España reconstruida a partir del notable conjunto de pueblos donde interviene esta institución.
EnAbout the activity of the spanish photograher Santa María del Villar a:........His vast knowledge of the naturalistic and monumental wealth of Spain led to it was proposed in 1927 to chair the newly created National Tourist Board , a position he did not accept disinterest towards the administrative aspects , although , personally , remained faithful to the charge actual address of the then fledgling tourism.His advice was deciseve to build the first national Parador of Gredos
In 1936 , his photographic laboratory in Madrid Segovia 3 street was destroyed , along with some of their files , estimated at about 75,000 photographs. After the war he moved to San Sebastián and , as a photographer , he worked for twenty years as head of the Photographic Department of Devastated Regions , which gave occasion to again make an interesting collection of great documentary and artistic value of all parts of Spain
The initial formation of Diego de Quiroga as the pictorialist photographer was ordinary , in vogue in the early twentieth century, and the most conspicuous representative is Echagüe Ortiz of the University of Navarra has an important collection., this university holds also his photos, titled "the archive of Marques de Santa María del Villar"Diccionario de fotógrafos españoles
recibió el encargo del monarca de fomentar y divulgar con sus fotografías el turismo de España, labor a la que dedicaría el resto de su vida.
Fue colaborador de revistas como Montes (1949), Reconstrucción (1942-54) y Vida Vasca (1949-51), y su obra fue publicada en numerosas revistas, como Blanco y Negro, Sombras o Vértice. Tras la Guerra Civil española se instaló en San Sebastián, donde continuó trabajando para el Departamento Fotográfico de Regiones Devastadas hasta 1960.
Su estilo inicial fue pictorialista, pero su obra viró pronto hacia el naturalismo, de carácter inmediato, con un marcado valor documental y etnográfico e implicaciones impresionistas. Se adelantó así a la fotografía de reportaje que se generalizaría en los años 50 y 60.
En (google translate)This photo includes some houses of the village of Bande in Orense.
Bande wikipedia
Bande is a Spanish municipality in the province of Ourense, Galicia, and a town in the municipality, capital of the same.
Belong to the region of Baixa Limia, from which the town of Bande is also its capital. It is the seat of the judicial district No. 8 in the province of Ourense.
Igrexa Monacal Santa Comba de Bande: turgalicia
The Marqués de Santa María del Villar was in its infancy, a magnificent pictorial photograph, then the documentary character with a human point of view, is the most important feature of your photos.
He was one of the promoters of National Tourist Board which later would become the Directorate General of Tourism.
Photographic Archive of the General Directorate of Tourism is one of the most extensive in Spain with photos of the period 1928-1970.
The selection of photographers was still involving two ways, first direct purchase of photos to existing photographic archives were like the File But LLadó file or file Vernacci Ruiz. On the other hand direct order to photographers of the time.
Dictionary Spanish photographers OF THE XXI CENTURY XIX (Factory-Promotion Ministry of Culture-Art)
He collaborated with magazines like Montes (1949), Reconstruction (1942-1954) and Basque Life (1949-1951), and his work was published in numerous magazines such as Black and White, Shadows and Vertex. After the Spanish Civil War he moved to San Sebastián, where he continued to work for the Photographic Department Devastated Regions until 1960.
His early style was pictorial, but his work soon veered towards naturalism, immediately character, with a strong documentary and ethnographic value and impressionistic implications. It is well ahead of reportage photography to become general in the 50s and 60s.
Great photographers, if Ortiz Echagüe or Catala Roca, also sent his works to raise funds for the Directorate General.
Links
Wikipedia Marqués de Santa María del Villar
The Pais.com: Marqués de Santa María del Villar
Photos Marqués de Santa María del Villar
Monumental catalog Spain
Marqués old photos related to the province of Avila are preserved in the archive called Anta. It is interesting to read the pdf link which we include it shows perfectly the fans who took the Marquis whole life to photography, its report on photos taken in his youth and his personal generosity.
Patterns Navarre del Marqués de Santa Maria del Villar by Jorge Quiroga Diego Latorre .: D. and Losada (1880-1975), Marquis de Santa María del Villar, appears associated with Navarra as one of the most important itinerant photographers devoted to the Community throughout his photographic career. On the other hand, it is in Navarre, Prince of Viana Institution, where much of his photographic archive is located; and also where they have been held since July 1965 until today, major exhibitions and publications of their photographs.
Chronicle in pictures of the reconstruction of the Cathedral of Santander. DCIS
The Fund Devastated Regions of DCIS is dated between 1944 and 19463 and consists of 279 photographs, positive originals in black and white gelatin paper chemical development, ranging in size from 12x16 and 18x18 cm., Although there are 4 units larger (22x29 cm.).
This photographic collection was produced by two important but different characteristics photographers: Joaquín ARAUNA Wormwood and Diego Quiroga and Losada, Marqués de Santa María del Villar
Photography, architecture and monumental restoration in Spain
In the magazine Reconstruction, 8 pictures come stronger than the text in the page layout and
Most of the photographs (especially those taken from reconstructed villages) are very similar in their approach, perspective, treatment of light and image building (views of buildings usually without figures, which are potentially the most monumental aspect of the same even in the simplest architecture, popular housing).
It is really a "photograph of the author" that is due in large part to a single photographer: Diego Quiroga and Losada known as Marqués de Santa María del Villar. A professional with an obvious sensitivity towards architecture, which builds an official image of Spain reconstructed from the remarkable set of villages where the institution involved.