domingo, 17 de octubre de 2010

(en) Vintage photography Spain. Photographer Marques de Santa Maria del Villar

This photo shows some old houses in the small town of Bande in Orense.
In this village we can see from the following web Esgalicia:
Bande

The Marquis of Santa Maria del Villar was in its first period of work, a great pictorialist
photographer, afterwards he took a documentary character with a human standpoint,which is the most important characteristic of his photographs

He was one of the promoters of the "National Tourism Board" which later became the Governement Department of Tourism.

The Photographic Archives of the Directorate General of Tourism (Direccion General de Turismo" in spanish) is one of the most extensive archive of Spain with of the period 1928-1970. It includes photographs of almost every town in Spain and also the most important monuments many of them today dissapeared.

The selection of the photographers involved followed two paths, first direct acquisition of images to existing photo-archives as they were the arhives of the spanish photographers LLadó, Ruiz Vernacci, Otto Wunderlich, Adolf Mas and many other. On the other hand direct assignment photographers of each location to photography their towns and/or monuments

Great photographers, like Ortiz Echagüe or Catalá Roca Ortiz, also sent his work to increase the photographic funds of the archive of "Direccion General de Turismo".
You can see about 3.ooo photographs of this archive with Google earth in the Spanish link
Catalogo Monumental de España
Links
Spanish links
  • Fotos Marqués de Santa María del Villar
  • Fotos antiguas de Avila. Archivo Pedro Anta
  • Fototeca Navarra. Archivo Marqués de Santa María del Villar 
  • Fotos de Navarra. Marqués de Santa María del Villar.
  • Sobre su actividad documental véase el documento sobre las fotografías realizadas-pertenecientes a los fondos del CDIS centro de documentacion  de la imagen del Ayuntamiento de Santander durante la reconstrucción de la Catedral de Santander: ..............El Fondo Regiones Devastadas del CDIS está datado entre 1944 y 19463 y consta de 279 fotografías, positivos originales en blanco y negro y soporte papel de gelatina de revelado químico, cuyas dimensiones oscilan entre 12x16 y 18x18 cm., aunque hay 4 unidades de mayores dimensiones (22x29 cm.).
Estas fotografías recogen parte de los trabajos de Reconstrucción
llevados a cabo en la Catedral de Santander tras el Incendio
que asoló la ciudad, y destruyó prácticamente el templo, en 1941. ..............Este fondo fotográfico fue producido por dos fotógrafos relevantes aunque de características distintas: Joaquín Araúna Ajenjo y Diego Quiroga y Losada, Marqués de Santa María del Villar

The Fund for Devastated Regions of DCIS is dated between 1944 and 19463 and consists of 279 photographs, original positive and black and white gelatin paper chemical development, ranging in size from 12x16 and 18x18 cm., Although there are 4 units of larger (22x29 cm.).

These photographs collected from the work of Reconstruction
held in the Cathedral of Santander after the Fire that devastated the city, and virtually destroyed the temple in 1941. Photographic .............. This was produced by two photographers with different characteristics may be relevant: Joaquin Araujo and Diego Quiroga and Losada, Marquis of Santa Maria del Villar
 
  • Sobre su cualidad humana vease el documento que narra los fondos de fotografia antigua de Avila incluidos en el archivo Anta. Es de destacar su generosidad y conocimiento profundo de España y de sus propias fotos, de la historia de cuando las hizo, de como las hizo, muchos años antes de narrarlo a D. Pedro Anta

Su vasto conocimiento de la riqueza naturalística y monumental de España llevó a que fuera propuesto en 1927 para ocupar la presidencia del recién creado Patronato Nacional de Turismo, cargo que no aceptó por desinterés hacia los aspectos administrativos, aunque, personalmente, permaneció fiel a la encomienda real de ocuparse del entonces incipiente turismo; a su consejo se debe la construcción del primer parador nacional en Gredos.

    En 1936, su laboratorio fotográfico de la calle Segovia 3 de Madrid fue destruido, junto con una parte de sus archivos, estimados en unas 75.000 fotografías. Después de la guerra se trasladó a San Sebastián y, como fotógrafo, trabajó durante veinte años como jefe del Departamento Fotográfico de Regiones Devastadas, lo que dio ocasión a que hiciera de nuevo una interesante colección de gran valor documental y artístico.

    La formación inicial de Diego de Quiroga como fotógrafo fue en la corriente pictorialista, en boga a principios del siglo XX y cuyo representante más conspicuo es Ortiz-Echagüe, del que la Universidad de Navarra guarda una importante colección


 His vast knowledge of naturalistic and monumental wealth of Spain conducted him in 1927  to be  proposed to chair the newly established National Tourism Board, a position he did not accept for lack of interest in administrative matters, although, personally, he remained faithful to the parcel the real deal then fledgling tourism to their advice should be building the first national parador in Gredos.

     In 1936, his photo lab Segovia Street 3 in Madrid was destroyed, along with part of your records, estimated at about 75,000 photographs. After the war he moved to San Sebastian and, as a photographer, worked for twenty years as head of the Devastated Regions Photographic Department, which gave occasion to make again a very interesting collection of documentary and artistic value.

     The initial training as a photographer Diego de Quiroga was pictorial in the current, in vogue in the early twentieth century and whose most conspicuous is Ortiz-Echagüe, of the University of Navarra has an important collection


Fue colaborador de revistas como Montes (1949), Reconstrucción (1942-54) y Vida Vasca (1949-51), y su obra fue publicada en numerosas revistas, como Blanco y Negro, Sombras o Vértice. Tras la Guerra Civil española se instaló en San Sebastián, donde continuó trabajando para el Departamento Fotográfico de Regiones Devastadas hasta 1960.
Su estilo inicial fue pictorialista, pero su obra viró pronto hacia el naturalismo, de carácter inmediato, con un marcado valor documental y etnográfico e implicaciones impresionistas. Se adelantó así a la fotografía de reportaje que se generalizaría en los años 50 y 60.

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