Women's Work: Albums and Their Makers. The Met. 2010

 

Sixty years before the embrace of collage techniques by avant-garde artists of the early twentieth century, aristocratic Victorian women were already experimenting with photocollage. The compositions they made with photographs and watercolors are whimsical and fantastical, combining human heads and animal bodies, placing people into imaginary landscapes, and morphing faces into common household objects. 
Such images, often made for albums, reveal the educated minds as well as the accomplished hands of their makers. With sharp wit and dramatic shifts of scale akin to those Alice experienced in Wonderland, these images stand the rather serious conventions of early photography on their heads
 
 
Sesenta años antes de la adopción de las técnicas de collage por artistas de vanguardia de principios del siglo XX, las mujeres victorianas aristocráticas ya estaban experimentando con el fotocollage.  
Las composiciones que hicieron con fotografías y acuarelas son caprichosas y fantásticas, combinando cabezas humanas y cuerpos de animales, colocando a las personas en paisajes imaginarios y transformando rostros en objetos domésticos comunes. Tales imágenes, a menudo hechas para álbumes, revelan las mentes educadas así como las manos consumadas de sus creadores. Con agudo ingenio y cambios dramáticos de escala similares a los que experimentó Alicia en el país de las maravillas, estas imágenes soportan las convenciones bastante serias de la fotografía temprana en sus cabezas