martes, 31 de marzo de 2009

Fotógrafo Branguli.. Fotografía antigua Barcelona. 1947. La Maquinista Terrestre y Maritima

La labor del fotoperiodista es buscar el mejor ángulo para la toma de la fotografía, el que explique mejor el texto de la noticia, o que sea la foto -por si sola -suficientemente explícita como en este caso.


La visión superior de la toma que hace Brangulí nos muestra una nave de la fábrica, en la cual no se llegan a distinguir los trabajadores pero vemos como , en primer plano, el poder político y del momento del momento charla animadamente lejos del duro trabajo diario de una fábrica en la España de 1947.

Los Brangulí, autores del álbum del que forma parte esta foto, fueron una familia de fotoperiodistas cuyos archivos se encuentran hoy día dentro del Archivo General de Cataluña.
El álbum que contiene esta foto recoge una visita de Franco a La Maquinista Terrestre y Marítima en la Barcelona de 1947.



Véase
Y tambien
English

The work of the photojournalist is to find the best angle for taking the photograph, which best explains the text of the news, or is the picture-by itself-sufficiently specific in this case.

The top view of the decision making Brangulí shows a mechanichal industry , we only get to see the workers as a crowd  , but we see in the foreground, political power and time of lively talk time away from daily toil a factory in Spain in 1947.

The Brangulí, authors of the album that is part of this photo, were a family of photojournalists whose files are now the Archivo General de Cataluña.

The album containing this photo includes a visit from Franco to the Machine and Marine Land in Barcelona in 1947.

Links

  See also

domingo, 29 de marzo de 2009

Fotógrafo Laurent. Vista del Monasterio del Escorial. Fotografía antigua Madrid. c 1890ó

 
Vista del Monasterio de San Lorenzo de El Escorial.

El fotógrafo es Jean Laurent, personaje francés dueño de uno de los más importantes estudios de fotografía en Madrid en la segunda mitad del siglo XIX.

Laurent envió a todo su gran equipo de fotógrafos a recorrer España consiguiendo así un archivo fotográfico inmenso de España.
Al mismo tiempo en su estudio de la Carrera de San Jeronimo fotografía a las más importantes figuras políticas, artísticas y económicas de su tiempo.

El archivo Laurent, que pasó posteriormente a Roig y Lacoste, luego a Ruiz Vernacci acabó finalmente formando parte del Archivo Nacional de España
Pérez Gallardo, Helena (2013) Fotografía y arquitectura en España, 1839-1886. [Tesis Doctoral] 
....Su primer contacto con España fue con motivo de la Exposición Industrial de Madrid (1845), donde obtuvo una medalla por la producción de papeles labrados, cajas y objetos de cartón. Tres años más tarde aparecería tanto en el empadronamiento de Madrid de 1848, como en el registro de la Embajada de Francia un año más tarde. Su domicilio se encontraba en la calle del Olivo, 5 (tienda),
.......enviará diversos ejemplares de su trabajo a la Société française dePhotographie, así como mantendrá dos establecimientos comerciales en la capital francesa y, sin embargo, nunca más
volverá a Francia, a pesar de haber sido un viajero infatigable por
nuestra Península, que le llevaría a reunir el mayor fondo fotográfico artístico y monumental de nuestro país. 
........Laurent es ya un fotógrafo conocido a finales de los cincuenta
en Madrid y la prensa se hace eco constante de su trabajo.
...Y más adelante, se vuelve a hacer referencia al álbum con las fotografías de Laurent que la empresa de ferrocarriles de Madrid a Alicante regala a la reina Isabel II. Al igual que Clifford, trabajará para la Real Casa a partir de 1859,
.........Inscrito en la Société française desde 1859, presentó, en 1866,
junto a José Martínez Sánchez (1808-1874) el papel leptográfico102 para que fuera valorado por sus miembros más destacados.
......En 1861 publicaba el primer catálogo de las fotografías que
vendía en su establecimiento, Catálogo de los retratos que se venden de J.Laurent, fotógrafo de S.M. la Reina,
.......Una particularidad que distinguirá las imágenes de ambos, será la ausencia de esa estela del romanticismo que aún se respiraba en algunas composiciones de Clifford, mediante la aparición de personajes en actitudes cotidianas, siendo prácticamente inexistente la figura humana en las obras destinadas a la reproducción de la arquitectura de Laurent.
Véase

..La actividad del fotógrafo francés Jean Laurent está documentada en España desde 1856, y en 1863 aparece con el nombre de J. Laurent y Cia. Desde esta fecha comenzó a fotografiar las pinturas del Museo del Prado, haciéndolo en exclusiva entre 1879 y 1890, lo que convirtió sus catálogos editados en Madrid y París -ciudades en las que tenía tienda-, en un ineludible referente para el estudio y difusión internacional de la pintura conservada en las colecciones españolas. Laurent y Cía. era la mayor empresa de fotografía de cuantas existían en España,....

..Durante el siglo XIX, la sociedad moderna desarrolló un genuino interés por el resto del mundo, y con él llegó un gusto paralelo por el coleccionismo. Laurent trabajó a comisión y también comercializó sus propias imágenes, satisfaciendo los gustos de las clases altas y de la burguesía de la época.
J. Laurent catalogó cada rincón de España y cada una de sus clases sociales. En su trabajo se incluyen pinturas de los grandes maestros, monumentos del pasado y proyectos de obras públicas reflejo de la transición del país a la modernidad. Las imágenes se distribuían en álbumes o como obras sueltas. 

Este museo está realizando un proceso de catalogación de las fotos de Laurent del cual lleva ya publicados varios volúmenes.
...Entre quienes se pusieron ante los objetivos de la casa Laurent, no faltarán miembros de la familia real y de la nobleza que, aunque siguen recurriendo al retrato pictórico, han aprendido a valorar también la ascendiente técnica fotográfica. También, y por efecto mimético, acudirán a su estudio los burgueses acomodados que pretenden hacer llegar sus imágenes a familiares y amigos o, simplemente, acrecentar el álbum familiar; todos ellos permitirán al fotógrafo completar una nómina que le servirá para crear las galerías de celebridades, en realidad una estrategia de propaganda tanto para el retratista, como para el retratado. ..


.La pieza que nos ocupa, bajo la autoría del singular fotógrafo Jean Laurent, parece probable que se trate de una copia de comienzos del siglo XX montada sobre cartón de la época7. Está realizada a partir de un negativo, tamaño 27x36 cm., en soporte de vidrio y emulsión de colodión elaborado por el propio fotógrafo.
Pudo tomarse en 1877, época en que el laboratorio para su revelado y fijado formaba parte del equipaje del fotógrafo. Y fecha que confirma su adscripción a la producción de J. Laurent & Cía. Presenta las siguientes medidas: Fotografía: 34,5 cm.(longitud) x 25,5 cm. (anchura); Soporte (cartón): 50 cm. (longitud) x 34 cm. (anchura)......

 Archivo Ruiz Vernacci. Fotos Laurent Ministerio de Cultura 

Autor: J. Laurent , J. Lacoste, J. Roig y Ruiz Vernacci.
Tema Contenido: Fotografías reproduciendo obras de arte en pintura, escultura, arquitectura, etc.
Material Adquirido: 40.000 negativos realizados entre 1858 y 1960. Positivos de distintas épocas.
Formatos del Material: 40x50 cm.; 30x40; 27x60; 27x36, 18x24; 13x18; 10x15; 9x12; 6x6 y 35 mm.


Amplio documento sobre la actividad de la firma fotografica Laurent 

  • Album Vistas de España. 
En la web de la biblioteca Gallica se puede ver completo uno de los álbumes de Laurent con vistas de España

  • Por último es entretenido el articulo titulado ( pdf)
 donde, como no podia ser menos, hay numeros fotos de Jean Laurent
.........176 fotográfías de Jean Laurent, publicadas conjuntamente bajo el título de “Oeuvres d´art en photographie. Léspagne et le Portugal au point de vue artistique, monumental et pittoresque. Carnet d´echantillons des collections photographiques de J. Laurent et Cie“,......



En (google translator)
View of the Monastery of San Lorenzo de El Escorial.

The photographer is Jean Laurent, French character owns one of the largest photo studios in Madrid in the second half of the nineteenth century.

Laurent sent all his great team of photographers to tour Spain and getting a huge photo archive of Spain.

At the same time in his study of the Carrera de San Jeronimo photograph the most important political, economic and artistic figures of his time.

The Laurent file, which later became Roig and Lacoste, then finally ended Ruiz Vernacci part of the National Archives of Spain

see

     Wikipedia Jean Laurent
     Biography Museo Municipal Madrid
     Municipal Museum of Madrid Laurent Catalog

     Laurent and Grafoscopio. Museo del Prado

French photographer Jean ..La activity Laurent is documented in Spain since 1856, and in 1863 appears with the name of J. Laurent y Cia. Since that date began photographing the paintings from the Prado Museum, making exclusively between 1879 and 1890 , which made their catalogs published in Madrid and Paris-cities where tent was in an unavoidable reference for the study and dissemination of international painting preserved in the Spanish collections. Laurent y Cia. was the greatest photography company in Spain there were few ....

     Jean Laurent University of Arizona

..during The nineteenth century, modern society developed a genuine interest in the rest of the world, and with it came a parallel taste for collecting. Laurent worked on commission and also marketed its own images, catering to the tastes of the upper classes and the bourgeoisie of the time.
J. Laurent cataloged every corner of Spain and each of their classes. In his work of the great masters paintings, monuments of the past and public works projects reflecting the country's transition to modernity are included. The images were distributed in albums or loose works.

     Laurent and portraiture. Museum of the History of Madrid

The museum is conducting a documentation photo Laurent which has already published several volumes.

Among those ... they went to the objectives of the Laurent house, shall not members of the royal family and the nobility, but continue to use the portrait painting, have also learned to appreciate the photographic technique ascendancy. Also, for the spillover effect, they go to his studio affluent bourgeois who intend to get your pictures to friends and family or simply increase the family album; all of them allow the photographer to complete a roster that will serve to create galleries of celebrities actually a propaganda strategy for both portrait and for the sitter. ..

     Sefardi Museum Piece of the month Photo of Laurent de Transito Synagogue.

.The Piece in question, under the authorship of singular photographer Jean Laurent, it seems likely that it is a copy of the early twentieth century, mounted on cardboard época7. It is made from a negative, size 27x36 cm. On glass support and collodion emulsion prepared by the photographer.
It was taken in 1877, when the laboratory for developing and fixing part of the baggage photographer. And date confirms its assignment to the production of J. Laurent & amp; Cia. It has the following measures: Photography: 34.5 cm (Length) x 25.5 cm.. (width); Support (carton): 50 cm. (length) x 34 cm. (width) ......

  File Vernacci Ruiz. Laurent Ministry of Culture photos

Author: J. Laurent, J. Lacoste, J. Roig and Ruiz Vernacci.

Subject Content: pictures reproducing works of art in painting, sculpture, architecture, etc.

Material Acquired: 40,000 negatives made ​​between 1858 and 1960 Positive from different eras.

Material formats: 40x50 cm .; 30x40; 27x60; 27x36, 18x24; 13x18; 10x15; 9x12; 6x6 and 35 mm.

Prado Laurent y Cia.

Comprehensive document on the activity of the photographic firm Laurent

     Album Views of Spain.

On the website of the library Gallica can see one full album by Laurent overlooking Spain

     Finally is entertaining article entitled (pdf)

The photographic collection of the Alhambra

  where, as could be expected, there are photos of Jean Laurent numbers

......... 176 photographs of Jean Laurent, published together under the title of "Oeuvres d'art in photographie. LESPAGNE et le Portugal artistique au point de vue, et pittoresque monumental. Photographiques d'echantillons Carnet des collections of J. Laurent et Cie "......

viernes, 27 de marzo de 2009

Fotógrafo anónimo. Vista del Castillo desconocido. Fotografía antigua España 1940

Esta fotografía, de gran tamaño sobre cartulina gruesa la encontré en el mercado madrileño junto con otras vistas aéreas de Castillos.

Es un gelatino bromuro y no es fácil de fechar, posiblemente sea de la década 1940 aunque también podria ser algo anterior.

Las vistas aéreas de esos años son escasas y si son de calidad como es el caso de la presente imagen son interesantes por su rareza para un coleccionista.
  • VER POST POSTERIOR DONDE SE IDENTIFICA COMO EL CASTILLO DE PEÑAFIEL

No se debe olvidar que muchos de los Castillos de España sufrieron grandes reconstrucciones en los años 50 y 60 con lo que se conseguió su salvación para las siguientes generaciones pero sin mucha fidelidad a como eran originariamente

Véase

miércoles, 25 de marzo de 2009

Fotógrafo Service Studio Foto. Fotografía antigua San Francisco 1918.

En esta imagen posan orgullosos los obreros, mecánicos y la primera tripulación del barco de hormigón armado S.S. Faith.

La foto fue un encargo a Service Studio Foto, 123 Market St.

Este buque fue el primer barco de este material en Estados Unidos y fue botado en Oakland en 1918.


Fue un encargo del Presidente Wilson que valoró utilizar este material en tiempos de guerra por la escasez del hierro.

El buque fue encargado a la San Francisco Shipbuilding Company de Leslie Comyn.
Su construcción se llevo a cabo en poco mas de cuatro meses.

Todo la creación del barco fue documentada en un álbum de 100 fotos de gelatino bromuro.
Es un álbum raro pues se hicieron muy pocos buques de este tipo y , además, dado el material utilizado son fotos de una belleza casi abstracta en muchos casos



Carrying a General Cargo the concrete ship Faith. Passing through Gaillard  Cut Panama Canal en route from New York to Valparaiso on the Stone Hull has been conclusively demonstrated by this vessel, which has Weathered heavy storms an travelled thousands of miles during the past year.
 

  • Another text without image:

N.Y. Gets sugar in Concrete ship Faith
By associated press
New York Nov. 21.
The American steamship Faith, the largest concrete ship in the world, launched March 14 last on the Pacific Coast as an experiment in this metod of construction, arrived here today with a cargo of sugar from Cuba
 

  • On the back cover, there was another label:

The ideal
To duplicate order
Nº 7633 B
Made by
The  J.L. Hanson Co.
Chicago
  • Concrete Shipbuilding in San Diego, 1918-1920

    Chronology
    1849 Concrete skiff made in France.
    1859 Concrete barges launched in Netherlands for canal use.
    1909 Freighter barge put in service from Frankfort-am-Main.
    7 Sep 1916 Congress creates U. S. Shipping Board.
    
    Feb 1917 Staff assembled for concrete ship design.
    20 Apr 1917 USSB contracts for first concrete ship.
    2 Aug 1917 Namsenfjord, first sea-going freighter, launched.
    1 Jan 1918 Concrete Ship Section established. 
    
    18 Mar 1918 Faith launched.
    
    
    "Faith" left San  Francisco 22 May on her first voyage commercial with a
     cargo of rock salt and  copper ore assigned to Seattle. She traded in 
    the eastern Pacific, Caribbean,  and North Atlantic until December 1921.15
    While not a standard prototype Faith nonetheless set parameters
     used  to delineate 'stone' ships that followed. She was built on 
    longitudinal framing  joining transverse frames set 16 feet apart. 
    Lugged bars woven in a diagonal  mesh were encased in concrete, the skin
     being part of the framing. Her bottom  was 4 1/2" thick, sides 4", and 
    shelter decks 3 to 3 1/2". There were 7  watertight bulkheads. Her 
    principal measurements were 320 x 44.5 x 27.7.  Bethlehem Shipbuilding 
    Company of Alameda provided a 1750 hp triple expansion  engine that was 
    24" x 39" x 65" and 42". Gross tonnage was 3,427 and net 2,071;  
    displacement was 4,500 tons.34
     
  •  

martes, 24 de marzo de 2009

Fotógrafo anónimo. Fotografía antigua Galicia. Orense. Monasterio de Celanova



Esta foto pertenece a un grupo de albúminas que recogen diferentes monumentos románicos, casi todos en el Ribeira Sacra de Orense. (ver fotos)
Se pueden fechar hacia 1880 y, dada la numeración y títulos que figuran al dorso cabe suponer que son obra sistemática de un fotógrafo preocupado de recoger todas las imágenes de monumentos romanicos.
En alguna imagen el fotógrafo se autoretrató.

  • Las fotos son obra del fotógrafo Martino del cual apenas hay datos. Se sabe que Martino era cuñado de Tomé fotógrafo de Ourense.
  • Las fotos fueron un encargo de la Comisión Provincial de Monumentos de Ourense y pertenecen a un álbum formado por 59 fotografias.
  • Una de las personas que aparece en las fotos es Manuel Hermida, ayudante de Martino, puesto a su disposición para las cuestiones técnicas por la Comision Provincial de Monumentos
  • Las fotos se realizaron en 1984. Se hicieron diez copias de los negativos de los cuales se hayan localizados 6 copias en mal estado.
  • En 1899 se encarga a Jose Pacheco la reproducción de las fotografías para lo cual realiza un nuevo negativo. No se conoce si existen  de copias de este negativo.
Es decir no sé, por el momento, si son fotos correspondientes a la primera tirada por Martino o proceden del negativo realizado por Jose Pacheco. Estas fotografías  antiguas, albúminas,  nos presentan los siguientes monumentos de Galicia:
  • Monasterio de San Esteban de Ribas de Sil. Actualmente es el Parador del Santo Estevo
  • Monasterio de Osera. Portada del Convento.
  • Iglesia de Entrimo
  • Junquera de Ambia. Claustro del Monasterio
  • Monasterio de Celanova
  • Iglesia de San Juan Rivadavia
  • San Pedro de la Mezquita


Vease
  • Infospain Celanova
  • Wikipedia Monasterio de Celanova
  •  
  • En (google translator)
  • This photo belongs to a group of albumins to collect different Romanesque monuments, almost everyone in the Ribeira Sacra de Orense. (see photos)

    They can be dated to 1880, and given the numbers and qualifications listed overleaf are presumably worried systematic work of a photographer to collect all the images romanicos monuments.

    In some images the photographer self-portrait.

         The photos are the work of photographer Martino which there is little data. It is known that Martino was brother of photographer Tomé Ourense.
         The photos were commissioned by the Provincial Commission of Monuments of Ourense and belong to an album consisting of 59 photographs.
         One of the people appearing in the photos is Manuel Hermida, assistant Martino, made ​​available for technical matters by the Provincial Commission of Monuments
         The pictures were made in 1984, ten copies of the negatives of which were made 6 copies have been located in poor condition.
         In 1899 Jose Pacheco directs the reproduction of photographs for which takes a new negative. It is not known whether there are copies of this negative.

    It is not know yet if they are pictures corresponding to the first roll or come by Martino negative conducted by Jose Pacheco. These ancient, albumin, photographs show us the sights of Galicia following:

         Monastery of San Esteban de Ribas de Sil. Today is the Parador of Santo Etevo
         Osera Monastery. Home Convento.
         Church Entrimo
         Junquera de Ambia. Cloister of the Monastery
         Monastery Celanova
         Church of San Juan Rivadavia
         San Pedro de la Mezquita

    See

         Infospain Celanova
         Wikipedia Monastery Celanova

domingo, 22 de marzo de 2009

Fotógrafo Bonfils. Fotografía antigua Grecia. c. 1870

Fotografía antigua, de la cual desconozco exactamente el lugar reproducido, pero que pudiera ser Grecia.

Bonfils, fotógrafo de origen francés, se trasladó pronto al Líbano donde tuvo uno de los mas importantes estudios fotograficos del siglo XIX y cuya actividad se mantuvo, en manos de su esposa e hijo hasta bien entrado el siglo XX.

Firmada en el negativo, por el tipo de papel empleado es una fotografía perteneciente a su primera época pudiendo fecharse entre 1865 /70.

Destacar , como señala la BNF, sus "Souvenirs D' Orient":

Bonfils présente d’abord en 1872 son Architecture antique, publiée par Ducher à Paris. Mais il faut signaler tout particulièrement une série de cinq volumes intitulés Souvenirs d’Orient : album pittoresque des sites, villes et ruines les plus remarquables..., publiés par l’auteur à Alès en 1877-1878 et couvrant l’Orient depuis l’Égypte et la Nubie (tomes I et II) jusqu’à Athènes et Constantinople (tome V).

Véase
Véase:
March 2–September 12, 2011 at the Getty Villa
............As visitors increased, the Holy Land became a subject for the nascent medium of photography introduced in 1839. Rather than soaring vistas or monumental architecture, photographers captured a more modest scene: ancient villages nestled in a stony landscape, a once-great city subsiding within its walls, and people repeating patterns of life unchanged over millennia. ............
..Félix Bonfils, né à Saint-Hippolyte-du-Fort, en 1831, relieur de métier, apprend la photographie avec Niépce de Saint-Victor, neveu de Niépce, qui a mis au point le procédé de fixation de l’épreuve négative sur verre. En 1867, il s’installe à Beyrouth. Sa femme Lydie (1837-1918) réalise des portraits en studio tandis qu’il photographie en extérieur, parcourant le Moyen-Orient. En 1871, il reçoit une médaille de la Société française de photographie pour ses épreuves sur l’Égypte, la Palestine et la Syrie. Son fonds de photographies comprend alors 15 000 tirages et 9 000 plaques stéréoscopiques, qui permettent la vision en relief...
.......... Dès son arrivée, il déploie une grande activité : son catalogue porte au début des années 1870 la mention de quinze mille tirages, cinq cent quatre-vingt-onze négatifs d'Égypte, de Palestine, de Syrie et de Grèce, et neuf mille vues stéréoscopiques. Il y ajoute, en 1876, Constantinople..

L'Institut national d'histoire de l'art INHA


L'Institut national d'histoire de l'art est un établissement public à caractère scientifique, culturel et professionnel (EPSCP), destiné à promouvoir la recherche scientifique en histoire de l'art. Il est placé sous la double tutelle des ministères de l'Enseignement supérieur et de la Recherche et de la Culture et de la Communication.

Collection PhotographiesFelix Bonfils

Félix Bonfils (1831–1885), a French printer turned photographer, moved to Beruit in 1867 and opened a photographic studio. He photographed the cities and sites of the eastern Mediterranean including Lebanon, Syria, Palestine, Egypt, and Greece, which he visited in 1868–1870 and again in the mid–1870s. His photographs of Greece were included in the albums Architecture Antique: égypte, Grèce, Asie Mineure. Album de photographies (1872) and Souvenirs dOrient (1878). Bonfils's wife Lydie, son Adrien, and daughter Félicie were all involved in the family business, which also employed numerous assistant photographers. Their firm became a very successful and prolific purveyor of commercial travel views, with distrubutors in Alexandria, Cairo, Jerusalem, Damascus, Port Said, Paris, and Basel. Adrien took over direction of photography expeditions in 1878, and ran the firm after his father's death until the late 1890s. Lydie then managed the firm, eventually selling it around 1909 to Abraham Guiragossian, who continued using the Bonfils name into the 1930s.

Exhibition Archive Photographic Recollections: Ancient and Islamic Monuments in the Near East 1850-1880


Some of the photographers featured, such as James Robertson, Felix Bonfils and Wilhelm Hammerschmidt, settled and established studios in Istanbul, Beirut or Cairo, to deal directly with the increasing numbers of travellers to the area. Other photographers, like Francis Frith, Frank Mason Good, Giacomo Brogi and Francis Bedford, undertook extensive and laborious expeditions to acquire their negatives, which they sold to the home market from catalogues, or, in the case of the Italian Brogi and the English Bedford, published in magnificent albums


.......L'atelier Bonfils, fondé à Beyrouth en 1867, est l'archétype de l'atelier familial prospère pendant des décennies (il fut vendu en 1918 à Abraham Guiragossian, associé depuis 1909). Félix, avec sa femme, Lydie, et leurs enfants, Adrien et Félicie, s'établit définitivement à Beyrouth en 1867 pour y pratiquer la photographie.....

......Ces vues sont vendues une par une au choix mais aussi rassemblées sous forme d'albums. Bonfils présente d'abord en 1872 son Architecture antique, publiée par Ducher à Paris. Mais il faut signaler tout particulièrement une série de cinq volumes intitulés Souvenirs d'Orient ..
....Certaines photographies sont l'œuvre du fils et d'autres d'assistants anonymes. Si l'ensemble du catalogue est intéressant, en particulier pour la Palestine et la Syrie, abondamment représentées alors que la production commerciale est en général plus fournie pour l'Égypte et la Turquie, la multiplicité des auteurs explique de sensibles fluctuations de qualité.  ...........

THE LIGHT OF ANCIENT ATHENS: A Photographic Journey by Félix Bonfils, 1868–1875

..Viewed objectively, the Bonfils photographs provide valuable information about the condition of the ancient monuments and the urban landscape of Athens around 1870. In addition, they illustrate the most important stations on a traveler’s itinerary and the preferred points of view from which the monuments and city were to be seen. Taken together, the photographs construct an idealized city, more ancient than modern....

sábado, 21 de marzo de 2009

(en) Photographer Service Studio Photo. Construction of the SS Faith, first concrete ship of the USA

These almost abstract photographs represent the construction of the SS (Steam Ship) Faith. It was the first concrete ship built in the United States, in 1918.

There was supposed to be built 20 ships of these type, because of the lack of metal during the World War I, but finally there were built 3. They were used for commercial transportation.

 

These antique photos belong to a photography album, probably requested by the engineer of the Ship, Nicholson (whose name is in an envelope with the banner of the launching in it), to the Service Studio Photo.


The construction of the SS Faith was made by the San Francisco Shipbuilding company, property of Leslie Comyn, from a requested of the president Wilson.

These photos are almost surrealistic, unless we know there is a ship inside, this could have been an invention of the photographer looking with the eyes of a painter.

Links:
  • Concrete ship Wikipedia
  • S.S. Faith Wikipedia
  • Ver album completo de la construcción
  •  
  • William Leslie Comyn - San Francisco Shipbuilding company - S.S. Faith
    William L. Comyn was an important business man, shipowner of the first concrete ship.
    During World War I, he tried to convince several shipping companies to built this kind of ships, but he didn't succeed.
    As a result, he created the San Francisco Shipbuilding Company -1917- in Oakland California.
    In January 1918, he began to built the first concrete ship, named Faith, and designed by Alan Macdonald and Victor Poss.
    SS Faith was able to pull 8000 tons, so it was the biggest ship of its time in the world when launched.
    The first journeys headed to Honolulu, Balboa, Callao, Valparaíso y Nueva York.
    In 1919 Comyn sold his company to French American SS Lines.
    After the World War I, 12 concrete ships were build and used for commerce as soon as the World War ended.
    In 1921, the SS Faith ended his life as a breakwater in Cuba.
    Nowadays these ships are not constructed any longer, they are part of the history of Navigation as cheaper boats became more popular.
     
    Size:
  • 97,54 x 13,56 x 6,86 m
  • 2 triple expansion steam machines. 1700 hp. 10 knots.
 
See also

  •  This album consists of more than 100 vintage photographies mounted on a black cardboard. These high quality photos have the date on it, showing the chronologie of the construction of the concrete ship.
    When bought, the album had an envelope with this sentece: "Nicolson/launching of the Faith March 14, 1918". The seller indicated (and I couldn't check the information yet), Nicolson was an engineer of the San Francisco Shipbuilding Company and his image is in some of the photos.

    Pasted on the front cover, there were two pieces of a newspaper:

  • One with an image and the following text:

Carrying a General Cargo the concrete ship Faith. Passing through Gaillard  Cut Panama Canal en route from New York to Valparaiso on the Stone Hull has been conclusively demonstrated by this vessel, which has Weathered heavy storms an travelled thousands of miles during the past year.
 

  • Another text without image:

N.Y. Gets sugar in Concrete ship Faith
By associated press
New York Nov. 21.
The American steamship Faith, the largest concrete ship in the world, launched March 14 last on the Pacific Coast as an experiment in this metod of construction, arrived here today with a cargo of sugar from Cuba
 

  • On the back cover, there was another label:

The ideal
To duplicate order
Nº 7633 B
Made by
The  J.L. Hanson Co.
Chicago
  • Concrete Shipbuilding in San Diego, 1918-1920

    Chronology
    1849 Concrete skiff made in France.
    1859 Concrete barges launched in Netherlands for canal use.
    1909 Freighter barge put in service from Frankfort-am-Main.
    7 Sep 1916 Congress creates U. S. Shipping Board.
    
    Feb 1917 Staff assembled for concrete ship design.
    20 Apr 1917 USSB contracts for first concrete ship.
    2 Aug 1917 Namsenfjord, first sea-going freighter, launched.
    1 Jan 1918 Concrete Ship Section established. 
    
    18 Mar 1918 Faith launched.
    
    
    "Faith" left San  Francisco 22 May on her first voyage commercial with a
     cargo of rock salt and  copper ore assigned to Seattle. She traded in 
    the eastern Pacific, Caribbean,  and North Atlantic until December 1921.15
    While not a standard prototype Faith nonetheless set parameters
     used  to delineate 'stone' ships that followed. She was built on 
    longitudinal framing  joining transverse frames set 16 feet apart. 
    Lugged bars woven in a diagonal  mesh were encased in concrete, the skin
     being part of the framing. Her bottom  was 4 1/2" thick, sides 4", and 
    shelter decks 3 to 3 1/2". There were 7  watertight bulkheads. Her 
    principal measurements were 320 x 44.5 x 27.7.  Bethlehem Shipbuilding 
    Company of Alameda provided a 1750 hp triple expansion  engine that was 
    24" x 39" x 65" and 42". Gross tonnage was 3,427 and net 2,071;  
    displacement was 4,500 tons.34
     
  •