Fotógrafo Marques de Santia Maria del Villar. Fotografía antigua labradoras del Oria. Vintage photography Spain Women farmer near river Oria
El rio Oria nace en la sierra de Aizkorri y desemboca en el Cantabrico en Orio.
Diego de Quiroga y Losada (Madrid, 1880-San Sebastián, 1976), Marqués de Santa Maria del Villar fue un reconocido fotógrafo, pictorialista en sus comienzo convirtiendose posteriormente en pionero de la fotografía paisajística española, mal llamada por algunos fotografia turística y, por otros, etnográfica.
Diego de Quiroga y Losada (Madrid, 1880-San Sebastián, 1976), Marqués de Santa Maria del Villar fue un reconocido fotógrafo, pictorialista en sus comienzo convirtiendose posteriormente en pionero de la fotografía paisajística española, mal llamada por algunos fotografia turística y, por otros, etnográfica.
Formó parte de la corte de Alfonso XIII, participó en la creación de las primeras sociedades fotográficas de España.
Fue tambien impulsor del Patronato Nacional de Turismo en 1928 que luego se convertiría en la Direccion General de Turismo
Fotografías suyas se expusieron y fueron premiadas en Nueva York, Londres, París.
Esta foto se puede fechar hacia 1937 pues lleva el sello del Ministerio del Interior al dorso junto con el título arriba mencionado pues era costumbre del Marqués titular todas sus fotografias.
En esta fotografía de caracter etnográfico vemos la labor de unas labradoras que no solo hacían el trabajo en la casa, sino que ayudaban en el campo y, si fuera necesario, llevaban las barcas por el rio Oria.
- Fotos Marqués de Santa María del Villar
- Fotos antiguas de Avila. Archivo Pedro Anta
- Fototeca Navarra. Archivo Marqués de Santa María del Villar
- Fotos de Navarra. Marqués de Santa María del Villar.
- Sobre su actividad documental véase el documento sobre las fotografías realizadas-pertenecientes a los fondos del CDIS centro de documentacion de la imagen del Ayuntamiento de Santander durante la reconstrucción de la Catedral de Santander: ..............El Fondo Regiones Devastadas del CDIS está datado entre 1944 y 19463 y consta de 279 fotografías, positivos originales en blanco y negro y soporte papel de gelatina de revelado químico, cuyas dimensiones oscilan entre 12x16 y 18x18 cm., aunque hay 4 unidades de mayores dimensiones (22x29 cm.).
Estas fotografías recogen parte de los trabajos de Reconstrucción
llevados a cabo en la Catedral de Santander tras el Incendio
que asoló la ciudad, y destruyó prácticamente el templo, en 1941. ..............Este fondo fotográfico fue producido por dos fotógrafos relevantes aunque de características distintas: Joaquín Araúna Ajenjo y Diego Quiroga y Losada, Marqués de Santa María del Villar
llevados a cabo en la Catedral de Santander tras el Incendio
que asoló la ciudad, y destruyó prácticamente el templo, en 1941. ..............Este fondo fotográfico fue producido por dos fotógrafos relevantes aunque de características distintas: Joaquín Araúna Ajenjo y Diego Quiroga y Losada, Marqués de Santa María del Villar
- Sobre su cualidad humana vease el documento que narra los fondos de fotografia antigua de Avila incluidos en el archivo Anta. Es de destacar su generosidad y conocimiento profundo de España y de sus propias fotos, de la historia de cuando las hizo, de como las hizo, muchos años antes de narrarlo a D. Pedro Anta
- Fotografía, arquitectura y restauración monumental en España
- En la revista Reconstrucción,8 las imágenes cobran más fuerza que el texto en el diseño de las páginas y la
mayor parte de las fotografías (en particular las tomadas de los pueblos reconstruidos) son muy similares en su enfoque, perspectiva, tratamiento de las luces y construcción de la imagen (vistas de los edificios generalmente sin figuras, donde se potencia el aspecto más monumental de los mismos, incluso de la arquitectura más sencilla, las viviendas populares).
Se trata realmente de una “fotografía de autor” que se debe en gran parte a un solo fotógrafo: Diego Quiroga y Losada conocido como Marqués de Santa María del Villar. Un profesional con una evidente sensibilidad hacia la arquitectura, que construye una imagen oficial de la España reconstruida a partir del notable conjunto de pueblos donde interviene esta institución.
- En la revista Reconstrucción,8 las imágenes cobran más fuerza que el texto en el diseño de las páginas y la
- Sobre su actividad véase El fotógrafo Santa María del Villar y Navarra de Jorge Latorre Izquierdo
Su
vasto conocimiento de la riqueza naturalística y monumental de España
llevó a que fuera propuesto en 1927 para ocupar la presidencia del
recién creado Patronato Nacional de Turismo, cargo que no aceptó por
desinterés hacia los aspectos administrativos, aunque, personalmente,
permaneció fiel a la encomienda real de ocuparse del entonces incipiente
turismo; a su consejo se debe la construcción del primer parador
nacional en Gredos.
En 1936, su laboratorio fotográfico de la calle Segovia 3 de Madrid fue destruido, junto con una parte de sus archivos, estimados en unas 75.000 fotografías. Después de la guerra se trasladó a San Sebastián y, como fotógrafo, trabajó durante veinte años como jefe del Departamento Fotográfico de Regiones Devastadas, lo que dio ocasión a que hiciera de nuevo una interesante colección de gran valor documental y artístico.
La formación inicial de Diego de Quiroga como fotógrafo fue en la corriente pictorialista, en boga a principios del siglo XX y cuyo representante más conspicuo es Ortiz-Echagüe, del que la Universidad de Navarra guarda una importante colección.
En 1936, su laboratorio fotográfico de la calle Segovia 3 de Madrid fue destruido, junto con una parte de sus archivos, estimados en unas 75.000 fotografías. Después de la guerra se trasladó a San Sebastián y, como fotógrafo, trabajó durante veinte años como jefe del Departamento Fotográfico de Regiones Devastadas, lo que dio ocasión a que hiciera de nuevo una interesante colección de gran valor documental y artístico.
La formación inicial de Diego de Quiroga como fotógrafo fue en la corriente pictorialista, en boga a principios del siglo XX y cuyo representante más conspicuo es Ortiz-Echagüe, del que la Universidad de Navarra guarda una importante colección.
- En (google translator)
The Oria River rises in the mountains Aitzgorri flows into the Cantabrian in Orio.
Diego de Quiroga y Losada (Madrid, 1880-San Sebastián, 1976), Marquis de Santa Maria del Villar was a renowned photographer in his early pictorialist subsequently becoming a pioneer of the Spanish landscape photography, misnamed by some tourist photography, and others, ethnographic.
He was part of the court of Alfonso XIII, he participated in the creation of the first photographic societies of Spain.
It was also instigator of the National Tourist Board in 1928 that later became the Directorate General of Tourism
Pictures were presented and theirs were awarded in New York, London, Paris.
This photo can be dated to 1937 it bears the seal of the Ministry of Interior on the back along with the above title as was the custom of the Marquis holder all photographs.
In this photo we see the character of ethnographic work of a few girls that not only did the work at home, but helped in the field and, if necessary, carrying the boats on the river Oria.
Photos Marqués de Santa María del Villar
Old photos of Avila. Pedro Archive Anta
Photo library Navarra. File Marqués de Santa María del Villar
Photos of Navarra. Marqués de Santa María del Villar.
Exhibit on document activity see-pictures taken from the collection of the documentation center of the image of the city of Santander during the reconstruction of the Cathedral of Santander DCIS: ............. .The Fund Devastated Regions of DCIS is dated between 1944 and 19463 and consists of 279 photographs, positive original black and white gelatin paper and chemical development, ranging in size from 12x16 and 18x18 cm., although there are 4 units greater dimensions (22x29 cm.).
These photographs collected from the work of Reconstruction
performed in the Cathedral of Santander after the Fire
that ravaged the city and destroyed virtually the temple in 1941 .............. This photographic collection was produced by two relevant features but different photographers: Joaquín ARAUNA and Wormwood and Diego Quiroga Losada , Marquis de Santa María del Villar
On his humanness see document narrating funds photograph of former Avila included in the Anta file. It is noteworthy generosity and deep knowledge of Spain and their own photos, made history when, how the did, many years before I narrate to D. Pedro Anta
See on their activity Photographer Santa María del Villar and Jorge Latorre Navarra Left
His vast knowledge of the naturalistic and monumental richness of Spain took it was proposed in 1927 to become president of the newly created National Tourist Board, a position he did not accept disinterest towards the administrative aspects, though, personally, he remained faithful to the charge actual address of the then fledgling tourism; his advice to build the first national Gredos Parador should.
In 1936, his street photo lab 3 Madrid Segovia was destroyed, along with some of their files, estimated at about 75,000 photographs. After the war he moved to San Sebastian and, as a photographer, worked for twenty years as head of the Photographic Department Devastated Regions, which gave occasion to again make an interesting collection of great documentary and artistic value.
The initial formation of Diego de Quiroga as the pictorialist photographer was current, in vogue in the early twentieth century, and the most conspicuous representative is Ortiz-Echagiie, of the University of Navarra has an important collection.
Diccionario de fotógrafos españoles
En ( google translator)
Diego de Quiroga y Losada (Madrid, 1880-San Sebastián, 1976), Marquis de Santa Maria del Villar was a renowned photographer in his early pictorialist subsequently becoming a pioneer of the Spanish landscape photography, misnamed by some tourist photography, and others, ethnographic.
He was part of the court of Alfonso XIII, he participated in the creation of the first photographic societies of Spain.
It was also instigator of the National Tourist Board in 1928 that later became the Directorate General of Tourism
Pictures were presented and theirs were awarded in New York, London, Paris.
This photo can be dated to 1937 it bears the seal of the Ministry of Interior on the back along with the above title as was the custom of the Marquis holder all photographs.
In this photo we see the character of ethnographic work of a few girls that not only did the work at home, but helped in the field and, if necessary, carrying the boats on the river Oria.
Photos Marqués de Santa María del Villar
Old photos of Avila. Pedro Archive Anta
Photo library Navarra. File Marqués de Santa María del Villar
Photos of Navarra. Marqués de Santa María del Villar.
Exhibit on document activity see-pictures taken from the collection of the documentation center of the image of the city of Santander during the reconstruction of the Cathedral of Santander DCIS: ............. .The Fund Devastated Regions of DCIS is dated between 1944 and 19463 and consists of 279 photographs, positive original black and white gelatin paper and chemical development, ranging in size from 12x16 and 18x18 cm., although there are 4 units greater dimensions (22x29 cm.).
These photographs collected from the work of Reconstruction
performed in the Cathedral of Santander after the Fire
that ravaged the city and destroyed virtually the temple in 1941 .............. This photographic collection was produced by two relevant features but different photographers: Joaquín ARAUNA and Wormwood and Diego Quiroga Losada , Marquis de Santa María del Villar
On his humanness see document narrating funds photograph of former Avila included in the Anta file. It is noteworthy generosity and deep knowledge of Spain and their own photos, made history when, how the did, many years before I narrate to D. Pedro Anta
See on their activity Photographer Santa María del Villar and Jorge Latorre Navarra Left
His vast knowledge of the naturalistic and monumental richness of Spain took it was proposed in 1927 to become president of the newly created National Tourist Board, a position he did not accept disinterest towards the administrative aspects, though, personally, he remained faithful to the charge actual address of the then fledgling tourism; his advice to build the first national Gredos Parador should.
In 1936, his street photo lab 3 Madrid Segovia was destroyed, along with some of their files, estimated at about 75,000 photographs. After the war he moved to San Sebastian and, as a photographer, worked for twenty years as head of the Photographic Department Devastated Regions, which gave occasion to again make an interesting collection of great documentary and artistic value.
The initial formation of Diego de Quiroga as the pictorialist photographer was current, in vogue in the early twentieth century, and the most conspicuous representative is Ortiz-Echagiie, of the University of Navarra has an important collection.
Diccionario de fotógrafos españoles
recibió
el encargo del monarca de fomentar y divulgar con sus fotografías el
turismo de España, labor a la que dedicaría el resto de su vida.
Fue colaborador de revistas como Montes (1949), Reconstrucción (1942-54) y Vida Vasca (1949-51), y su obra fue publicada en numerosas revistas, como Blanco y Negro, Sombras o Vértice. Tras la Guerra Civil española se instaló en San Sebastián, donde continuó trabajando para el Departamento Fotográfico de Regiones Devastadas hasta 1960.
Su estilo inicial fue pictorialista, pero su obra viró pronto hacia el naturalismo, de carácter inmediato, con un marcado valor documental y etnográfico e implicaciones impresionistas. Se adelantó así a la fotografía de reportaje que se generalizaría en los años 50 y 60.
Fue colaborador de revistas como Montes (1949), Reconstrucción (1942-54) y Vida Vasca (1949-51), y su obra fue publicada en numerosas revistas, como Blanco y Negro, Sombras o Vértice. Tras la Guerra Civil española se instaló en San Sebastián, donde continuó trabajando para el Departamento Fotográfico de Regiones Devastadas hasta 1960.
Su estilo inicial fue pictorialista, pero su obra viró pronto hacia el naturalismo, de carácter inmediato, con un marcado valor documental y etnográfico e implicaciones impresionistas. Se adelantó así a la fotografía de reportaje que se generalizaría en los años 50 y 60.
En ( google translator)
Dictionary Spanish photographers
It was commissioned by the monarch to promote and publicize their photographs tourism Spain, a task which would dedicate the rest of his life.
He collaborated with magazines such as Montes (1949), Reconstruction (1942-1954) and Basque Life (1949-51), and his work was published in numerous magazines, such as Black and White, Shadows and Vertex. After the Spanish Civil War he moved to San Sebastián, where he continued working for the Devastated Regions Photographic Department until 1960.
His early style was pictorial, but soon turned his work toward naturalism, of immediacy, with a strong documentary and ethnographic value and impressionistic implications. It was well ahead of photojournalism which generalize in the 50s and 60s.
It was commissioned by the monarch to promote and publicize their photographs tourism Spain, a task which would dedicate the rest of his life.
He collaborated with magazines such as Montes (1949), Reconstruction (1942-1954) and Basque Life (1949-51), and his work was published in numerous magazines, such as Black and White, Shadows and Vertex. After the Spanish Civil War he moved to San Sebastián, where he continued working for the Devastated Regions Photographic Department until 1960.
His early style was pictorial, but soon turned his work toward naturalism, of immediacy, with a strong documentary and ethnographic value and impressionistic implications. It was well ahead of photojournalism which generalize in the 50s and 60s.