Fotografía y arquitectura. Los Pueblos de la Colonización. Actualización. Vídeo El País.Kindel Retrato de arquitecturas ausentes
La fotografía forma parte esencial de uno de los campos más importantes de la arquitectura española de la segunda mitad del siglo XX.
Muchos arquitectos, grandes arquitectos, consiguieron una mejor visibilidad a su obra gracias a grandes fotógrafos. ( y arquitectos, escultores, pintores etc.
He aquí algunos documentos que nos muestran dicha historia.
- Imagen y memoria fondos fotográficos del Instituto Nacional de Colonización
- REVISTA EUROPEA DE INVESTIGACIÓN EN ARQUITECTURA. Kindel Retrato de arquitecturas ausentes
En los primeros años de posguerra otra buena cantidad de sus temas
fotografiados fueron los estragos y la desolación que la Guerra Civil había ocasionado en el país. Lo hizo para la Dirección General de Regiones Devastadas : el organismo requería estos reportajes, porque tenía como misión la reconstrucción de las localidades más conocidas por episodios bélicos, con fines propagandísticos. La DGRD afrontó el encargo en frecuente
pugna con el Instituto Nacional de Colonización, inmersos ambos,
en una carrera por monopolizar el protagonismo de la reconstrucción del país.
fotografiados fueron los estragos y la desolación que la Guerra Civil había ocasionado en el país. Lo hizo para la Dirección General de Regiones Devastadas : el organismo requería estos reportajes, porque tenía como misión la reconstrucción de las localidades más conocidas por episodios bélicos, con fines propagandísticos. La DGRD afrontó el encargo en frecuente
pugna con el Instituto Nacional de Colonización, inmersos ambos,
en una carrera por monopolizar el protagonismo de la reconstrucción del país.
...........La otra parte de su producción, la que se realizó en la Dirección General de Turismo, también estuvo vinculada, en buena medida, a la España rural.
Sin embargo, no le permitió desarrollar su lenguaje de la misma manera, al menos inicialmente. La singularidad de los encargos, por lo restrictivo, condicionaban su autonomía : el organismo solicitaba identificar al país con una percepción concreta. Además de la finalidad económica del turismo se quería fomentar, aún en mayor medida, la propagandística que buscaba presentar España ante el mundo con una imagen basada en la historia y en la tradición. La DGT, heredera del antiguo Patronato Nacional de Turismo ( 1928-1939 ), que había sido promotor de la política promocional de entreguerras, presentó al país con una imagen continuista, exótica y romántica, como puente de unión de Europa con África. Los temas presentados fueron tópicos de tradición y monumentos ; todos dirigidos a unas clases sociales que podían permitirse viajes de cultura y placer. Más tarde, la DGT visualizó la posibilidad de promocionar el país entre la emergente clase media europea, aunque inicialmente basó las campañas en el mismo tipismo y folclore ( fiestas patronales, romerías populares, coros y danzas, etc.), y no fue hasta los cincuenta cuando la redirigió, con verdadera eficacia, a la clase trabajadora, que buscaba un asequible paraíso estival.
Sin embargo, no le permitió desarrollar su lenguaje de la misma manera, al menos inicialmente. La singularidad de los encargos, por lo restrictivo, condicionaban su autonomía : el organismo solicitaba identificar al país con una percepción concreta. Además de la finalidad económica del turismo se quería fomentar, aún en mayor medida, la propagandística que buscaba presentar España ante el mundo con una imagen basada en la historia y en la tradición. La DGT, heredera del antiguo Patronato Nacional de Turismo ( 1928-1939 ), que había sido promotor de la política promocional de entreguerras, presentó al país con una imagen continuista, exótica y romántica, como puente de unión de Europa con África. Los temas presentados fueron tópicos de tradición y monumentos ; todos dirigidos a unas clases sociales que podían permitirse viajes de cultura y placer. Más tarde, la DGT visualizó la posibilidad de promocionar el país entre la emergente clase media europea, aunque inicialmente basó las campañas en el mismo tipismo y folclore ( fiestas patronales, romerías populares, coros y danzas, etc.), y no fue hasta los cincuenta cuando la redirigió, con verdadera eficacia, a la clase trabajadora, que buscaba un asequible paraíso estival.
Centellas Soler, M.; Ruiz García, A.; García-Pellicer López, P. (2009). Los pueblos de colonización en Almería: arquitectura y desarrollo para una nueva agricultura. Almería: Colegio Oficial de Arquitectos de Almería. Instituto de Estudios Almerienses. Fundación Cajamar. 350 p.
- Pueblos de la colonización durante el franquismo. Junta de Andalucía.La arquietectura en la modernización del desarrollo rural.
- Cuando las palabras ocultan la arquitectura. Rafael Zarza. ( estudio sobre las fotos de Kindel de los pueblos de colonización especialmente su relación con Fernández del Amo)
...Vamos
a ver el reportaje, las fotos de Kindel de Vegaviana. Como veis son
unas fotos, para aquellos años, de una modernidad sorprendente.
Normalmente Kindel es un fotógrafo
insólito,
en la medida que hace una fotografía minimalista en tiempos donde el
viejo pictorialismo fotográfico va siendo sustituido por un nuevo
expresionismo a la italiana, sacrificando incluso los recursos de todo
tipo al objetivo que trata en sus fotografías, que es la arquitectura.
Él
hace una fotografías que todavía sorprenden, o por lo menos a mí, por
su modernidad,por el contraste de luces y sombras. Yo no he visto nunca
fotos, quizás con la excepción de Català-Roca, que cuenten tan bien la
propia arquitectura.
- El Instituto Nacional de Colonización (INC) se crea el 18 de octubre de 1939 como instrumento de la nueva política agraria franquista, dependiente del Ministerio de Agricultura. La estrategia política del Nuevo Estado sustituye la redistribución de la tierra (objetivo de la Segunda República) por una política de colonización basada en la transformación del medio rural (introducción del regadío y aumento de la productividad) que permitiera asentar en pueblos de colonización un campesinado autosuficiente .
Álbumes fotográficos.
- Albacete
- Alicante
- Almería
- Ávila
- Badajoz
- Barcelona
- Burgos
- Cáceres
- Castellón
- Ciudad Real
- Córdoba
- Cuenca
- Delegación del Ebro-Álava
- Delegación del Ebro-Huesca
- Delegación del Ebro-Logroño
- Delegación del Ebro-Navarra
- Delegación del Ebro-San Sebastián
- Delegación del Ebro-Teruel
- Delegación del Ebro-Zaragoza
- Delegación del Guadalquivir-Huelva
- Delegación del Guadalquivir-Sevilla
- Gerona
- Granada
- Guadalajara
- Jaén
- Jerez de la Frontera
- La Coruña
- Las Palmas
- León
- Lérida
- Lugo
- Madrid
- Málaga
- Mallorca
- Murcia
- Orense
- Oviedo
- Palencia
- Pontevedra
- Salamanca
- Santander
- Segovia
- Soria
- Talavera de la Reina
- Tarragona
- Tenerife
- Valencia
- Valladolid
- Zamora
Como complemento
Arquitectura vernácula Extremadura I
Arquitectura vernácula Extremadura II
Archivo Histórico Provincial de Zaragoza > ARCHIVOS PÚBLICOS > ADMINISTRACIÓN CENTRAL PERIFÉRICA > De ámbito territorial > Agricultura
1. Área de identificación
1.1. Código de referencia
ES/AHPZ - A
1.2. Título
Delegación Regional del Ebro del
Instituto Nacional de Colonización (INC) / Inspección Regional del Ebro
del Instituto Nacional de Reforma y Desarrollo Agrario (IRYDA)
1.3. Fecha(s)
1940-1991
1.4. Nivel
Fondo
1.5 Volumen y soporte de la unidad de descripción
2265 cajas
300 libros
12 ficheros
1500 planos
96 carpetas A0 (fotografías)
300 libros
12 ficheros
1500 planos
96 carpetas A0 (fotografías)
En ( google translate)
Photography
is an essential part of one of the most important fields of Spanish
architecture in the second half of the 20th century.Many architects, great architects, got a better visibility to their work thanks to great photographers. (and architects, sculptors, painters etc.Here are some documents that show us this story.
Image and memory photographic backgrounds of the National Institute of Colonization
EUROPEAN JOURNAL OF RESEARCH IN ARCHITECTURE. Kindel Portrait of absent architecturesIn the early post-war years another good amount of his subjectsphotographed were the ravages and desolation that the Civil War had caused in the country. He did it for the General Directorate of Devastated Regions: the agency required these reports, because its mission was the reconstruction of the most well-known locations by war episodes, with propaganda purposes. The DGRD faced the request in frequentstruggle with the National Institute of Colonization, immersed both,in a race to monopolize the protagonism of the reconstruction of the country............ The other part of its production, which was carried out in the Directorate General of Tourism, was also linked, to a large extent, to rural Spain.However, it did not allow him to develop his language in the same way, at least initially. The uniqueness of the orders, due to the restrictive nature, conditioned their autonomy: the body asked to identify the country with a specific perception. In addition to the economic purpose of tourism, it was wanted to promote, to a greater extent, the propaganda that sought to present Spain to the world with an image based on history and tradition. The DGT, heir to the former National Tourism Board (1928-1939), which had been promoter of interwar promotional policy, presented the country with a continuous, exotic and romantic image, as a bridge between Europe and Africa. The themes presented were traditional topics and monuments; all directed to social classes that could afford trips of culture and pleasure. Later, the DGT visualized the possibility of promoting the country among the emerging European middle class, although initially it based the campaigns on the same typism and folklore (patron saint festivals, popular pilgrimages, choirs and dances, etc.), and it was not until the fifty when he redirected it, with real effectiveness, to the working class, who were looking for an affordable summer paradise.
Centellas Soler, M .; Ruiz García, A .; García-Pellicer López, P. (2009). The villages of colonization in Almería: architecture and development for a new agriculture. Almería: Official College of Architects of Almería. Institute of Almerian Studies. Cajamar Foundation. 350 p.
Peoples of colonization during the Franco regime. Junta de Andalucía. Architecture in the modernization of rural development.
The Churches in the villages of colonization. Dialnet
Fernández del Amo Peoples of colonization
When the words hide the architecture. Rafael Zarza. (study about Kindel's photos of colonization peoples, especially his relationship with Fernández del Amo)... Let's see the report, the photos of Kindel de Vegaviana. As you can see are some photos, for those years, of a surprising modernity. Normally Kindel is a photographerunusual, to the extent that it makes a minimalist photograph in times where the old photographic pictorialism is being replaced by a new Italian expressionism, sacrificing even the resources of all kinds to the objective that it deals with in its photographs, which is architecture.He makes a still surprising photographs, or at least to me, for his modernity, for the contrast of lights and shadows. I have never seen pictures, perhaps with the exception of Català-Roca, which have so well the architecture itself.
Entrelíneas Magazine. Extremadura joint. Colonists.
Actions of the National Colonization Institute. COAM Magazine
Census File guides: National Institute of Colonization.
The National Institute of Colonization (INC) was created on October 18, 1939 as an instrument of the new Francoist agrarian policy, under the Ministry of Agriculture. The political strategy of the New State replaces the redistribution of the land (objective of the Second Republic) by a policy of colonization based on the transformation of the rural environment (introduction of irrigation and increase of productivity) that would allow a peasantry to settle in colonization villages self-sufficientPhoto albums
Albacete
Alicante
Almeria
Ávila
Badajoz
Barcelona
Burgos
Cáceres
Castellón
Real city
Cordova
Basin
Delegation of the Ebro-Álava
Delegation of the Ebro-Huesca
Delegation of the Ebro-Logroño
Delegation of the Ebro-Navarra
Delegation of the Ebro-San Sebastián
Delegation of the Ebro
Image and memory photographic backgrounds of the National Institute of Colonization
EUROPEAN JOURNAL OF RESEARCH IN ARCHITECTURE. Kindel Portrait of absent architecturesIn the early post-war years another good amount of his subjectsphotographed were the ravages and desolation that the Civil War had caused in the country. He did it for the General Directorate of Devastated Regions: the agency required these reports, because its mission was the reconstruction of the most well-known locations by war episodes, with propaganda purposes. The DGRD faced the request in frequentstruggle with the National Institute of Colonization, immersed both,in a race to monopolize the protagonism of the reconstruction of the country............ The other part of its production, which was carried out in the Directorate General of Tourism, was also linked, to a large extent, to rural Spain.However, it did not allow him to develop his language in the same way, at least initially. The uniqueness of the orders, due to the restrictive nature, conditioned their autonomy: the body asked to identify the country with a specific perception. In addition to the economic purpose of tourism, it was wanted to promote, to a greater extent, the propaganda that sought to present Spain to the world with an image based on history and tradition. The DGT, heir to the former National Tourism Board (1928-1939), which had been promoter of interwar promotional policy, presented the country with a continuous, exotic and romantic image, as a bridge between Europe and Africa. The themes presented were traditional topics and monuments; all directed to social classes that could afford trips of culture and pleasure. Later, the DGT visualized the possibility of promoting the country among the emerging European middle class, although initially it based the campaigns on the same typism and folklore (patron saint festivals, popular pilgrimages, choirs and dances, etc.), and it was not until the fifty when he redirected it, with real effectiveness, to the working class, who were looking for an affordable summer paradise.
Centellas Soler, M .; Ruiz García, A .; García-Pellicer López, P. (2009). The villages of colonization in Almería: architecture and development for a new agriculture. Almería: Official College of Architects of Almería. Institute of Almerian Studies. Cajamar Foundation. 350 p.
Peoples of colonization during the Franco regime. Junta de Andalucía. Architecture in the modernization of rural development.
The Churches in the villages of colonization. Dialnet
Fernández del Amo Peoples of colonization
When the words hide the architecture. Rafael Zarza. (study about Kindel's photos of colonization peoples, especially his relationship with Fernández del Amo)... Let's see the report, the photos of Kindel de Vegaviana. As you can see are some photos, for those years, of a surprising modernity. Normally Kindel is a photographerunusual, to the extent that it makes a minimalist photograph in times where the old photographic pictorialism is being replaced by a new Italian expressionism, sacrificing even the resources of all kinds to the objective that it deals with in its photographs, which is architecture.He makes a still surprising photographs, or at least to me, for his modernity, for the contrast of lights and shadows. I have never seen pictures, perhaps with the exception of Català-Roca, which have so well the architecture itself.
Entrelíneas Magazine. Extremadura joint. Colonists.
Actions of the National Colonization Institute. COAM Magazine
Census File guides: National Institute of Colonization.
The National Institute of Colonization (INC) was created on October 18, 1939 as an instrument of the new Francoist agrarian policy, under the Ministry of Agriculture. The political strategy of the New State replaces the redistribution of the land (objective of the Second Republic) by a policy of colonization based on the transformation of the rural environment (introduction of irrigation and increase of productivity) that would allow a peasantry to settle in colonization villages self-sufficientPhoto albums
Albacete
Alicante
Almeria
Ávila
Badajoz
Barcelona
Burgos
Cáceres
Castellón
Real city
Cordova
Basin
Delegation of the Ebro-Álava
Delegation of the Ebro-Huesca
Delegation of the Ebro-Logroño
Delegation of the Ebro-Navarra
Delegation of the Ebro-San Sebastián
Delegation of the Ebro