Links. Fotografías del Patronato y Direccion General de Turismo. España. Archivo Pares Descripcion



Al hilo de la recuperación social y económica tras la primera guerra mundial, comienzan a crearse organismos dependientes de diferentes ministerios europeos encargados de fomentar el turismo. En España se crea, en 1928, el Patronato Nacional de Turismo, que venía a continuar y a acrecentar la labor de la Comisaría regia de Turismo que funcionaba desde 1911. El Patronato Nacional de Turismo, dependiente del Consejo de Ministros, nació al amparo de la organización de las Exposiciones Universales de Barcelona e Iberoamericana de Sevilla de 1929. La Guerra Civil hace desaparecer de facto la actividad de Promoción Turística del Patronato. En la zona republicana se mantuvo el organismo hasta el final de la guerra, pero dependiente del recién creado Ministerio de la Propaganda. Durante el régimen de Franco la actividad turística es desarrollada en un primer momento por el Ministerio de la Gobernación (1938/1951) y posteriormente por el Ministerio de Información y Turismo (1951/1977).

Alcance y Contenido:

Fotografías tomadas con la intención de atraer turistas a España.
Campos de la ficha adherida a cada fotografía: Localidad, Sección (por ejemplo: 4 Monumentos Religiosos...), fecha o época (vacío casi siempre), autor o escuela, descripción, procedencia (vacío), dimensiones (vacío), nº de entrada (vacío), fotógrafo, nº de cliché (a veces vacío; en otras aparece) y Bibliografía. Consta igualmente de sello de la Dirección General de Turismo (con el nº de referencia de su archivo de gestión y el nº de cliché), nº de tampón azul referente al nº de provincia, otro en tampón negro relativo al nº de orden correlativo de la fotografía (no aparece en todas las cartulinas) y sello en la propia cartulina con el logotipo del PNT o de la Dirección General de Turismo según la época.


Organización Contenidos:

Fotografías ordenadas geográficamente por provincias, y luego por el tema tratado. Existen dos índices de las fotografías por cada provincia: uno elaborado durante la Guerra Civil por el Ministerio de la Propaganda y otro posterior de la Dirección General de Turismo del Ministerio de la Gobernación.
Los temas establecidos por el propio Patronato son:
1. Vistas Generales
2. Aspectos Urbanos
3. Monumentos Civiles
4. Monumentos Religiosos
5. Castillos
6. Playas
7. Paisajes
8. Carreteras
9. Patios y Jardines
10. Pintura
11. Escultura
12. Arqueología
13. Hoteles
14. Geología
15. Teatros
16. Palacios y Casas Señoriales
17. Varios
18. Puentes
19. Exposiciones
20. Mosaico, Orfebrería, Hierros
21. Mobiliario e interiores
22. Museos y Bibliotecas


Historia Institucional / Reseña Biográfica:

La Dirección General de Turismo se crea con el Decreto 15 de febrero de 1952 de creación del Ministerio de Información y Turismo. En dicho Decreto la Dirección pasa del Ministerio de Gobernación a la dependencia del Ministerio de Información y Turismo. Por Orden 15 de febrero de 1954 se crea del Departamento de obras del Plan Nacional adscrito a la Dirección General de Turismo. Por Decreto 8 de agosto de 1958 se reorganiza la Dirección General de Turismo, como consecuencia del incremento del movimiento turístico en España, en este Decreto queda constituida de la siguiente manera: Secretaría General, Sección Técnica, siete Secciones subdivididas en Negociados, asimismo estará vinculada a la Dirección General de Turismo, la Administración Turística Española que tendrá a su cargo la Red de Establecimientos Turísticos de Deporte y las Rutas Nacionales de Turismo. Por Orden 26 de septiembre de 1962 se estructuran los servicios de la Subsecretaría de Turismo, de la que dependían las Dirección General de Promoción del Turismo y de Empresas y Actividades Turísticas. Por Decreto 1340/1964 de 23 de abril se reorganiza la Dirección General de Promoción de Turismo. En dicho decreto se establecen sus atribuciones: la ordenación y coordinación del turismo, orientación y regulación de la información y propaganda turística, relaciones públicas, formación profesional y fomento del turismo. La Dirección General de Promoción del Turismo se constituía en dos Servicios, el De Propaganda Turística y el de Información Turística y Fomento del Turismo. Dichos Servicios se organizaban a su vez en diferentes secciones. Por Decreto 11 de octubre de 1973, se reorganiza el Ministerio de Información y Turismo y se crea la Dirección General de Ordenación del Turismo que sustituye a la Dirección General de Promoción del Turismo, asumen las competencias en materia de ordenación, fomento, información y propaganda del turismo. Además le corresponde establecer y mantener las relaciones en materia turística con Entidades españolas y con las extranjeras, a través del Ministerio de Asuntos Exteriores.

En(google translate)
Photographs
General Archive of the Administration
Following the social and economic recovery after the First World War, dependent agencies of different European ministries responsible for promoting tourism began to be created. In Spain, in 1928, the National Tourist Board was created, which came to continue and increase the work of the Royal Tourism Commission that had been in operation since 1911. The National Tourist Board, under the Council of Ministers, was created under the protection of the organization of the Universal Exhibitions of Barcelona and Iberoamericana of Seville of 1929. The Civil War de facto disappears the activity of Tourist Promotion of the Board. In the republican zone the organism remained until the end of the war, but dependent on the newly created Ministry of Propaganda. During the Franco regime, tourism activity was initially developed by the Ministry of the Interior (1938/1951) and later by the Ministry of Information and Tourism (1951/1977).Scope and Content:
Photographs taken with the intention of attracting tourists to Spain.Fields of the card attached to each photograph: Location, Section (for example: 4 Religious Monuments ...), date or time (almost always empty), author or school, description, origin (empty), dimensions (empty), nº input (empty), photographer, cliche number (sometimes empty, in others it appears) and Bibliography. It also has a stamp from the Directorate General of Tourism (with the reference number of its management file and the cliché number), blue stamp number referring to the province number, another one in black stamp relative to the number of correlative order of the photograph (it does not appear on all the cards) and stamp on the cardboard with the logo of the PNT or the Directorate General of Tourism according to the time.
Organization Contents:
Photographs ordered geographically by provinces, and then by the subject treated. There are two indexes of the photographs for each province: one produced during the Civil War by the Ministry of Propaganda and the other one from the Directorate General of Tourism of the Ministry of the Interior.The themes established by the Board itself are:1. General Views2. Urban Aspects3. Civil Monuments4. Religious Monuments5. Castles6. Beaches7. Landscapes8. Roads9. Patios and Gardens10. Painting11. Sculpture12. Archeology13. Hotels14. Geology15. Theaters16. Palaces and Manor Houses17. Various18. Bridges19. Exhibitions20. Mosaic, Goldsmiths, Irons21. Furniture and interiors22. Museums and Libraries


Institutional History / Biographical Review:
The Directorate General of Tourism is created with the Decree 15 of February of 1952 of creation of the Ministry of Information and Tourism. In said Decree, the Directorate passes from the Ministry of the Interior to the Ministry of Information and Tourism. By Order February 15, 1954 the Department of works of the National Plan attached to the General Directorate of Tourism is created. By Decree 8 of August of 1958 the General Direction of Tourism is reorganized, as a result of the increase of the tourist movement in Spain, in this Decree it is constituted of the following way: General Secretary, Technical Section, seven Sections subdivided in Negotiated, likewise it will be linked to the General Directorate of Tourism, the Spanish Tourist Administration, which will be in charge of the Tourism Sports Establishments Network and the National Tourism Routes. By Order of September 26, 1962 the services of the Undersecretariat of Tourism are structured, on which the General Directorate for the Promotion of Tourism and of Tourism Companies and Activities depended. By Decree 1340/1964 of April 23, the General Directorate of Tourism Promotion is reorganized. In this decree, its powers are established: the management and coordination of tourism, orientation and regulation of tourism information and propaganda, public relations, professional training and promotion of tourism. The General Directorate of Tourism Promotion was constituted in two Services, the Tourist Propaganda and the Tourist Information and Tourism Promotion. These Services were organized in turn in different sections. By Decree of October 11, 1973, the Ministry of Information and Tourism is reorganized and the General Directorate for the Regulation of Tourism is created, which replaces the General Directorate for the Promotion of Tourism, assumes the competencies in matters of ordination, promotion, information and propaganda of tourism. It also has to establish and maintain relations in tourism with Spanish entities and foreign entities, through the Ministry of Foreign Affairs.