domingo, 27 de octubre de 2013

Fotógrafo Sommer. Fotografía antigua Italia. Pompeya

 

Esta fotografía representa el Tempio de Serapide (Pozzuoli) en las ruinas de Pompeya.




El fotógrafo alemán Sommer trabajó en toda Europa pero su  labor mas importante la desarrolló en Italia.
En un principio compartió estudio con el también fotógrafo Behles
 hasta que en 1874 se trasladó a Nápoles.
  
 Fotógrafo Giorgio Sommer c.1860´s Pompeya. Strada delle Tombe.

Trabajó prácticamente todos los formatos de la foto ( stereocards, cabinet, visite etc) y tuvo una gran actividad comercial de tal manera que su obra, de calidad media elevada es relativamente fácil de encontrar en el mercado.
Sus fotos se encuentran en los mejores museos del mundo de fotografía.


 Fotógrafo Giorgio Sommer c 1860`s Anfiteatro Pompeii

En un principio firmaba sus cartas mediante el sello seco de gran tamaño, posteriormente paso a la firma impresa,con identificación del lugar de la foto en la parte inferior de la misma.

Sommer tuvo sus estudios en
  • Strada de Chiaia 168.
  • Via Monte di Dio 4 and 8.
  • Piazza della Vittoria.

En Abril de 1872 documento en una serie de fotografías realizadas secuencialmente ( cada hora) la erupción del Vesubio.
  • Presentó su obra en numerosas exposiciones ganando numerosos premios: Londres 1862,Paris 1867, Viena 1873, Nuremberg 1885
Fue nombrado fotógrafo oficial del rey Víctor Manuel II de Italia .


 Fotógrafo Giorgio Sommer c 1860`s Casa di Diomede

Las ruinas de Pompeya, por su belleza y magnifico estado de conservacion fueron cita obligada de los viajeros del siglo XIX. Aprovechando estos viajes aparecen los primeros souvenirs en formas de albumes de fotos, de mayor o menor lujo, que fotógrafos profesionales, quizas los primeros fotógrafos profesionales realizaron para su venta a estos primeros turistas.

En Nápoles destacó, además,  la labor de Sommer, el fotógrafo  Robert Rive de origen inglés o francés

Los álbumes de fotos utilizaban, habitualmente, el formato 14x10 cm o el formato de 20x24 cm, (con ligeras variaciones).

Véase


Giorgio Sommer (1834–1914) was an Italian photographer of German descent who received his first camera as a gift from his father at the age of 16. He worked first in Switzerland, and then opened a studio in Naples, Italy, in 1857. Sommer worked in partnership with Edmond Behles, a German photographer based in Rome, from 1860–1872. Sommer produced views, genre scenes, and reproductions of works of art, especially of ancient Greek and Roman statuary from the museums in Naples and Rome. He also made photographic reports on the results of the excavations at Pompeii for the archaeologist Giuseppe Fiorelli.

Returning to Italy, ten years later, in Naples, Giorgio Sommer and Robert Rive began a systematic census of the monuments and daily life, in an amazing collection that provided information on Campania and Sicily. It was then that the pictures of Vesuvius and Etna proliferated and were added to the views so appreciated by tourists up to then.


hotographers traveled to Pompeii and other sites around the Bay of Naples soon after the introduction of the medium in 1839. Many of them recognized the potential market for photographs of the ruins as souvenirs for the hoards of tourists that descended on Pompeii during the nineteenth century. Giorgio Sommer (1834–1914) was one of the pioneers who reintroduced antiquity to the world through his work. A native German, he moved to Naples in 1857 to open a studio where he sold photographs of ancient ruins at Pompeii and other sites, ongoing excavations, recovered artifacts, and other images from the Bay of Naples. The following photographs are highlights from Sommer's work in Pompeii and examples of those originally purchased by tourists during their visits to the area.
http://www.nga.gov/exhibitions/2008/pompeii/book/index.shtm 

Thegerman-born photographer g iorgio Sommer operated a studio in Naples as of 1860. A group of his photographs focus on the funicular railway climbing up Mount Vesuvius, a form of rail service developed for tourism, and operated between 1880 and 1943 to facilitate the arduous climb up to the crater of the volcano.
This photograph may be an advertisement for the funicular, likely to provide adventure for the travelers in the front bench, romance for those in the back, and a safe, family excursion for the party in the middle of the car.
A visibly pregnant woman stands at the edge of the middle compartment in the covered but open passenger car.
The photograph portrays a healthy, active-looking mother ascending on the dynamic diagonal of the funicular, a daring engineering exploit on the flank of a temporarily dormant force of nature. As with many other travel photographs, it suggests that fearsome, distant, and exotic places can be accessible, familiar and welcoming.

PRESS RELEASE
9 JULY TO 5 OCTOBER 2014
Among the most successful exponents of this genre wa s Georg Sommer, a native of Frankfurt who emigrated to Italy in 1856 and made a name for himself there as Giorgio Sommer. The second section of the show will r evolve around the image of Italy as a kind of paradise on Earth characterized by the Mediterranean landscape and the legacy of antiquity.


L’analyse de quelques-unes des premières images du Laocoon (à partir du calotype de Giacomo Caneva, pour arriver, à travers les différentes prises de vues de Robert Macpherson et de James Anderson, aux photographies de Giuliano Ansiglioni, Giorgio Sommer, Gioacchino Altobelli, Enrico Verzaschi, etc.), également confrontées avec d’autres plus récentes, révèle en effet la complexité d’une question d’un particulier intérêt.



Met Museum Collection on line

Plaster Casts of Bodies, Pompeii Giorgio Sommer


La mirada arqueológica

.......Artistas y viajeros en búsqueda de una imagen "auténtica" de la Antigüedad están particularmente atentos a los descubrimientos realizados en Pompeya y en Herculano. La mayoría de las fotografías muestra yacimientos desiertos, teñidos de una poesía melancólica. Muchas de entre éstas son obra de viajeros británicos o franceses, pero también de fotógrafos establecidos en Nápoles, Michele Amodio, Alphonse Bernoud, Roberto Rive o Giorgio Sommer......


 GALLICA
Titre : Naples et ses environs
Auteur : Sommer, Giorgio (1834-1914). Photographe
Date d'édition : 1872-1890
Sujet : Naples (Italie)
Sujet : Baïes (Italie)
Sujet : Pouzzoles (Italie)
Sujet : Ischia (Italie ; île)
Sujet : Vésuve (Italie ; volcan) -- Éruption (1872)
Sujet : Sorrente (Italie)
Sujet : Capri (Italie ; île)
Sujet : Amalfi (Italie)
Sujet : Paestum (ville ancienne)
Sujet : Capoue (Italie)
Sujet : Caserte (Italie) -- Palazzo reale
Sujet : Italie -- Moeurs et coutumes
Sujet : Abbazia della Trinità della Cava (Cava de' Tirreni, Italie)
Type : Paysages -- 1870-1913,Vues d'architecture -- 1870-1913,Portraits -- 1870-1913,image fixe,photographie
Langue : Français
Format : 1 album de 196 photogr. pos. sur papier albuminé ; 54 cm (vol.)
Format : image/jpeg
Droits : domaine public
Identifiant : ark:/12148/btv1b8447284q




Naples et ses environs
  •  

No hay comentarios: