Fotografía Retrato de Rusiñol. Foto Mas. Portrait of the painter and art collector Santiago Rusiñol. Photography Archive Mas
Estamos ante una de las imágenes más reproducidas de este personaje, pintor, escritor y coleccionista de arte , de la Cataluña de principios del siglo XIX.
Un pequeño dossier sobre la importancia de Rusiñol como coleccionistas de arte es
Exposición temporal en el Edificio Miramar. Sitges
....pinturas de Pablo Picasso, Isidre Nonell, Joaquim de Miró, Mas i Fondevila, Carles Casagemes, Ignacio Zuloaga, Miquel Utrillo y Anglada-Camarasa, entre otros, así como los dos Grecos que adquirió Santiago Rusiñol en París y que llegaron al Cau Ferrat en 1894
Un pequeño dossier sobre la importancia de Rusiñol como coleccionistas de arte es
Exposición temporal en el Edificio Miramar. Sitges
....pinturas de Pablo Picasso, Isidre Nonell, Joaquim de Miró, Mas i Fondevila, Carles Casagemes, Ignacio Zuloaga, Miquel Utrillo y Anglada-Camarasa, entre otros, así como los dos Grecos que adquirió Santiago Rusiñol en París y que llegaron al Cau Ferrat en 1894
Desde
Sitges, Rusiñol difundió la teoría del Arte Total, del arte entendido
como una nueva religión. La celebración de las Fiestas Modernistas
(1892-1899), la edificación del mismo Cau Ferrat (1893-1894) y la
inauguración del monumento a El Greco (1898), convirtieron Sitges en la
Meca del Modernismo y a Rusiñol en el sumo pontífice de este nuevo
movimiento artístico y cultural. - See more at:
http://www.museusdesitges.com/?page_id=26&lang=es#sthash.8iGd50BX.dpuf
Desde
Sitges, Rusiñol difundió la teoría del Arte Total, del arte entendido
como una nueva religión. La celebración de las Fiestas Modernistas
(1892-1899), la edificación del mismo Cau Ferrat (1893-1894) y la
inauguración del monumento a El Greco (1898), convirtieron Sitges en la
Meca del Modernismo y a Rusiñol en el sumo pontífice de este nuevo
movimiento artístico y cultural. - See more at:
http://www.museusdesitges.com/?page_id=26&lang=es#sthash.8iGd50BX.dpuf
Sobre su vida y obra se encuentran numerosos datos en Internet
........Rusiñol (Barcelona, 1861 - Aranjuez, 1931) empezó su carrera como
pintor. Formado en París, fue uno de los introductores y principales
dinamizadores del movimiento modernista, inspirado en las corrientes
simbolistas y del Art Nouveau europeos, con plataformas como el café Els
Quatre Gats o las Fiestas Modernistas del Cau Ferrat en Sitges......
- Se pueden ver dibujos de Rusiñol en este pdf del MNAC
Fotografía Escuela de Arquitectura. Cau Ferrat Domenech i Montaner 1901
De su labor coleccionista nos lego el Museo del Cau Ferrat
La residencia de verano de Santiago Rusiñol y templo de su ideario de
Arte Total acoge una importante colección de pintura de Rusiñol y de los
artistas que, como él, preconizaban un arte moderno: Casas, Utrillo,
Clarasó, Mas i Fondevila, Regoyos, Zuloaga, Picasso, Pitchot o Anglada
Camarasa.
Archivo Mas-Foto Mas
.......Desde
1900 comenzó a reunir una gran cantidad de negativos en soporte cristal
con los que formó el «Catàleg de l'exposició de fotografies de l'Arxiu
Mas», centrándose especialmente en la reproducción de obras de arte y
monumentos, formando primero el Inventari Iconogràfic de Catalunya y
posteriormente el
Inventario Iconográfico de España.
.........A finales del siglo xix, se introdujo en el ambiente artístico del modernismo catalán, lo cual influenció toda su obra fotográfica posterior. Asistió a las tertulias del famoso café Els Quatre Gats, donde entabló amistad con el arquitecto Josep Puig i Cadafalch, quien lo vincularía con el Institut d’Estudis Catalans y con pintores como Ramón Casas y Santiago Rusiñol, cuyos trabajos retrató.
Inventario Iconográfico de España.
.........A finales del siglo xix, se introdujo en el ambiente artístico del modernismo catalán, lo cual influenció toda su obra fotográfica posterior. Asistió a las tertulias del famoso café Els Quatre Gats, donde entabló amistad con el arquitecto Josep Puig i Cadafalch, quien lo vincularía con el Institut d’Estudis Catalans y con pintores como Ramón Casas y Santiago Rusiñol, cuyos trabajos retrató.
......
Para el Institut d’Estudis Catalans desarrolló el encargo de documentar
la arqueología, el arte medieval y el ámbito rural en Cataluña. Realizó
igualmente fotografías de actualidad, como las tomadas durante la
Semana Trágica de Barcelona en 1907. En 1913 comenzó a colaborar con su
hijo, Pelai Mas, y en los años 20 pudo ampliar los contenidos y medios
técnicos del archivo. Fue entonces cuando desarrolló su Repertori
Iconogràfic d’Espanya.
Sería también el joven Gudiol quien sugiriera a Teresa Amatller la
estructura de la fundación que esta quería constituir, teniendo en cuenta una cláusula
del testamento de su padre, en el que se especificaba que si Teresa moría sin
descendencia la casa y les colecciones se convertirían en un museo bajo tutela
del Ayuntamiento de Barcelona.
De esta forma nació, el año 1942, la Fundación Instituto Amatller de Arte
Hispánico, basada en el modelo de la Frick Collection y la Frick Art Reference
Library de Nueva York, y como finalidades estatutarias principales la
conservación de la casa y las colecciones Amatller y la propulsión de la investigación
de la historia del arte hispánico. Como dotación fundamental para la nueva entidad,
la fundadora adquirió el Archivo Mas (1902-1941), un importantísimo fondo de
negativos del patrimonio histórico-artístico
español reunido por Adolf Mas Ginesta (1860-1936) y su hijo Pelai Mas i
Castanyeda (1891-1954). Gudiol, director de la fundación, aportaría su propio repertorio
fotográfico(Archivo de Arqueología Catalana -ADAC /Archivo Gudiol)
Y posteriores incorporaciones de varias procedencias incrementarían el fondo
hasta superar los 360.000 negativos. Además de este material gráfico, la fundación
cuenta con una biblioteca especializada en
arte hispánico con más de 30.000 títulos.
Fototeca y biblioteca son de libre accesoal público interesado en la
materia
La foto pertenece al Archivo Mas que es
uno de los más grandes archivos de fotografía. Fundado por Adolf Mas
sus fondos se encuentran hoy en el Institut Ametller y cubren todas las
regiones de España, incluidos monumentos y obras de arte.
........La información es accesible mediante tres índices: un índice historico-artístico
(arquitectura y urbanismo / escultura / pintura y dibujo / libros
iluminados / estampas / orfebrería y metalurgia / vidrio / cerámica /
textil / arqueología), subdividido en períodos cronológicos y, en su
caso, clasificadas por centros de creación artística y/o por artistas;
un índice topográfico, ordenado por provincias, con una
organización alfabética por poblaciones y una subdivisión en vistas
generales, edificios religiosos y civiles, museos, instituciones y
colecciones públicas y privadas; y un índice cronológico con fichas de referencia al número de negativo correspondiente. .
- Fotos del Archivo de Turismo ( Ministerio de Cultura) en http://www.mcu.es/archivos/MC/AGA/CME/CME.html
- La mala suerte del Románico Catalán . Articulo de El País sobre la visita y documentación gráfica del Románico Catalán realizada por Gudiol y Adolf Mas en 1907
- .En agosto de 1907, Josep Puig i Cadafalch, Josep Gudiol y el fotógrafo Adolf Mas viajaron al valle de Aran y la Alta Ribagorça para conocer la arquitectura románica de estas comarcas. La expedición regresó con más de 250 imágenes y la descripción de 30 edificios. Cien años después, Santiago Alcolea, director de la Fundación Instituto Amatller de Arte Hispánico, ha vuelto a los edificios descritos en 1907 y, con el cuaderno de Gudiol en la mano, ha comprobado que este patrimonio se ha esfumado casi por completo..
- El Museo Numantino inaugura la exposición "Castilla y León en los fondos fotográficos del Institut Amatller d'Art Hispànic"
- ....Los orígenes del Institut, que fue fundado en 1941 por Teresa Amatller
para preservar el nutrido inventario de imágenes del Arxiu Mas, se
remontan a los ambientes culturales de Catalunya, en torno al año 1900,
cuando el fotógrafo profesional Adolfo Mas inició una organización
sistemática de sus negativos fotográficos, mientras que con su cámara al
hombro seguía recorriendo la Península para obtener negativos
fotográficos de todo tipo de momentos. Un conjunto de material gráfico
que pronto halló una aplicación que se hizo imprescindible como
complemento de los textos básicos integrados en revistas o publicaciones
de orden muy diverso..
Aunque todavía no podemos hablar de fotoperiodistas en sentido estricto, Amadeu Mauri y Adolf Mas fueron los primeros fotógrafos –retratistas profesionales–, que hicieron incursiones en el terreno del reportaje gráfico y dejaron como legado testimonios de la época de un valor incalculable.
- Bibliografía
- Variaciones en España. Fotografía y arte 1900-1980 :Horacio Fernández
- En (google translator)
Photo depicting a view of a village street Malpartida de Cáceres, near the town of that name.
The photographer chooses a slightly elevated point of view and shows the architecture of the town with no sign of people. The picture seems to be made in summer at noon which would explain this circumstance.
The photo on the back carries the stamp of Photo Mas and belongs to the funds of Montaner i Simon publishing so very possibly contained in one of the many books or encyclopedias that this editorial did.
Pictures for this file are fairly easily in the market and are actually one of the big image files both architectures Spain, seen as people.
It is common to hold exhibitions of their funds focused on cities and autonomous communities what is allowing them to be better known and more appreciated photos of this file.
Wikipedia
Malpartida de Cáceres is a Spanish municipality in the province of Cáceres, Extremadura. Belonging to the Tajo-Salor County, the village is located in Caceres penillanura between elevations of Cáceres and Sierra de San Pedro. In 2007 it had 4445 inhabitants1 being the third largest city in its region.
It has been declared European Village of Storks and he has found some important archaeological remains.
The town is known for the natural area of Los Barrueco and the Vostell Malpartida Museum.
Adolf Mas. Dictionary of Spanish photographers Ministry of Culture
Since 1900 ....... began to gather a lot of negatives in glass holder with whom he formed the "l'Catàleg fotografies Exposure of Mas de l'Arxiu", especially focusing on the reproduction of works of art and monuments, forming the first Inventari Iconogràfic de Catalunya and then the
Iconographic Inventory Spain.
......... In the late nineteenth century, were introduced in the artistic atmosphere of Catalan Modernism, which influenced all his later photographic work. He attended the gatherings at the famous café Els Quatre Gats, where he became friends with the architect Josep Puig, who would link him to the Institut d'Estudis Catalans and painters such as Ramón Casas and Santiago Rusinol whose work portrayed.
For ...... Institut d'Estudis Catalans developed the custom document archeology, medieval art and rural areas in Catalonia. He also took photographs of today, such as those taken during the Tragic Week in Barcelona in 1907 In 1913 he began working with his son, Pelai But in the 20s and could expand the contents of the file and technical means. It was then that he developed his Repertori Iconogràfic d'Espanya.
ADOLF PELAI MAS I MAS, fotografs Vilanova D'ART A REPOSITORY
Barcelona photographed Adolf Mas
Adolf Mas Vic Episcopal Museum
Adolf Mas in Cer.es network
File photo belongs to Mas which is one of the largest photo files. Founded by Adolf More funds are now in the Institut Ametller and cover all regions of Spain, including monuments and works of art.
Institute Ametller
Information ........ is accessible by three indices: a historical-artistic index (architecture and urbanism / sculpture / painting and drawing / illuminated books / prints / jewelry and metalwork / glass / ceramic / textile / archeology) divided into chronological periods and, if classified by centers of artistic creation and / or artists; a topographic index, ordered by provinces, with an alphabetical organization and a subdivision populations in general views, religious and civic buildings, museums, institutions, and public and private collections; and a chronological index with reference to the number of tokens corresponding negative. .
Adolf Mas Wikipedia
Archive photos Turismo (Ministry of Culture) in http://www.mcu.es/archivos/MC/AGA/CME/CME.html
Bad luck Catalan Romanesque. Article from El País about the visit and graphic documentation of Catalan Romanesque by Adolf Gudiol and More in 1907
.In August 1907, Josep Puig, Josep Gudiol and photographer Adolf Mas traveled to the Aran Valley and the High Ribagorça for Romanesque architecture of these regions. The expedition returned with over 250 images and descriptions of 30 buildings. One hundred years later, Santiago Alcolea, director of the Institute of Hispanic Art Amatller Foundation, has returned to the buildings described in 1907 and Gudiol with notebook in hand, has proven that this heritage has vanished almost completely ..
The Numantino Museum opens exhibition "Castile and Leon photographic collections of the Institut d'Amatller Hispanic Art"
The origins of the Institut ...., which was founded in 1941 by Teresa Amatller nurtured to preserve the inventory of images Arxiu But back to the cultural environments of Catalonia, around 1900, when the professional photographer Adolfo Mas began systematic organization of photographic negatives, while with his camera on his shoulder was walking Peninsula photographic negatives for all types of moments. A set of graphic material soon found an application that was indispensable complement of integrated basic texts in magazines or publications of a very different order ..
Photojournalism and the print media in Catalonia: Gencat
Although we can not yet speak of photojournalists strictly, Amadeu Adolf Mas Mauri and were the first -retratistas professionals-photographers, who made inroads in the field of photojournalism and left a legacy of contemporary witnesses invaluable.
Bibliography
Variations in Spain. Photography and Art 1900-1980: Horacio Fernandez
The photographer chooses a slightly elevated point of view and shows the architecture of the town with no sign of people. The picture seems to be made in summer at noon which would explain this circumstance.
The photo on the back carries the stamp of Photo Mas and belongs to the funds of Montaner i Simon publishing so very possibly contained in one of the many books or encyclopedias that this editorial did.
Pictures for this file are fairly easily in the market and are actually one of the big image files both architectures Spain, seen as people.
It is common to hold exhibitions of their funds focused on cities and autonomous communities what is allowing them to be better known and more appreciated photos of this file.
Wikipedia
Malpartida de Cáceres is a Spanish municipality in the province of Cáceres, Extremadura. Belonging to the Tajo-Salor County, the village is located in Caceres penillanura between elevations of Cáceres and Sierra de San Pedro. In 2007 it had 4445 inhabitants1 being the third largest city in its region.
It has been declared European Village of Storks and he has found some important archaeological remains.
The town is known for the natural area of Los Barrueco and the Vostell Malpartida Museum.
Adolf Mas. Dictionary of Spanish photographers Ministry of Culture
Since 1900 ....... began to gather a lot of negatives in glass holder with whom he formed the "l'Catàleg fotografies Exposure of Mas de l'Arxiu", especially focusing on the reproduction of works of art and monuments, forming the first Inventari Iconogràfic de Catalunya and then the
Iconographic Inventory Spain.
......... In the late nineteenth century, were introduced in the artistic atmosphere of Catalan Modernism, which influenced all his later photographic work. He attended the gatherings at the famous café Els Quatre Gats, where he became friends with the architect Josep Puig, who would link him to the Institut d'Estudis Catalans and painters such as Ramón Casas and Santiago Rusinol whose work portrayed.
For ...... Institut d'Estudis Catalans developed the custom document archeology, medieval art and rural areas in Catalonia. He also took photographs of today, such as those taken during the Tragic Week in Barcelona in 1907 In 1913 he began working with his son, Pelai But in the 20s and could expand the contents of the file and technical means. It was then that he developed his Repertori Iconogràfic d'Espanya.
ADOLF PELAI MAS I MAS, fotografs Vilanova D'ART A REPOSITORY
Barcelona photographed Adolf Mas
Adolf Mas Vic Episcopal Museum
Adolf Mas in Cer.es network
File photo belongs to Mas which is one of the largest photo files. Founded by Adolf More funds are now in the Institut Ametller and cover all regions of Spain, including monuments and works of art.
Institute Ametller
Information ........ is accessible by three indices: a historical-artistic index (architecture and urbanism / sculpture / painting and drawing / illuminated books / prints / jewelry and metalwork / glass / ceramic / textile / archeology) divided into chronological periods and, if classified by centers of artistic creation and / or artists; a topographic index, ordered by provinces, with an alphabetical organization and a subdivision populations in general views, religious and civic buildings, museums, institutions, and public and private collections; and a chronological index with reference to the number of tokens corresponding negative. .
Adolf Mas Wikipedia
Archive photos Turismo (Ministry of Culture) in http://www.mcu.es/archivos/MC/AGA/CME/CME.html
Bad luck Catalan Romanesque. Article from El País about the visit and graphic documentation of Catalan Romanesque by Adolf Gudiol and More in 1907
.In August 1907, Josep Puig, Josep Gudiol and photographer Adolf Mas traveled to the Aran Valley and the High Ribagorça for Romanesque architecture of these regions. The expedition returned with over 250 images and descriptions of 30 buildings. One hundred years later, Santiago Alcolea, director of the Institute of Hispanic Art Amatller Foundation, has returned to the buildings described in 1907 and Gudiol with notebook in hand, has proven that this heritage has vanished almost completely ..
The Numantino Museum opens exhibition "Castile and Leon photographic collections of the Institut d'Amatller Hispanic Art"
The origins of the Institut ...., which was founded in 1941 by Teresa Amatller nurtured to preserve the inventory of images Arxiu But back to the cultural environments of Catalonia, around 1900, when the professional photographer Adolfo Mas began systematic organization of photographic negatives, while with his camera on his shoulder was walking Peninsula photographic negatives for all types of moments. A set of graphic material soon found an application that was indispensable complement of integrated basic texts in magazines or publications of a very different order ..
Photojournalism and the print media in Catalonia: Gencat
Although we can not yet speak of photojournalists strictly, Amadeu Adolf Mas Mauri and were the first -retratistas professionals-photographers, who made inroads in the field of photojournalism and left a legacy of contemporary witnesses invaluable.
Bibliography
Variations in Spain. Photography and Art 1900-1980: Horacio Fernandez