miércoles, 17 de junio de 2015

Arte, investigación autentificación.Museo Lázaro Galdiano y el Bosch Research and Conservation Project

Como aficionado a la fotografía antigua uno no puede por menos que seguir las noticias del arte en general y, por tanto, publicar de cuando en cuando comentarios en este blog sobre arte.
En este caso referirme a un gran proyecto de revisión  de la obra del El Bosco pintor que, cuando estábamos en el colegio, nos decían que era uno de los favoritos de Felipe II, como demostración, posiblemente, de que era un rey muy serio pero con buen gusto-moderno- en su pintura.....

..............si todos pintaban a los hombres como querian ser el les pintaba como eran ...........( Joaquín Yarza)

Pues bien, esta en marcha, un proceso para revisión de su obra. Proceso que incluye el estudio por investigadores y con los mejores métodos que la ciencia pone a nuestro alcance hoy día en investigación de materiales.


  • Since 2010, the Bosch Research and Conservation Project (BRCP) has been studying and documenting these works, using modern, standardized methods. In a collaborative effort and with many participating museums, an international, interdisciplinary group of scholars and scientists has been scrutinizing Bosch paintings and drawings minutely.

La Fundación Lázaro Galdiano sometió la obra de este pintor de su colección-Meditaciones de San Juan Bautista- al estudio de este equipo con el resultado siguiente que me permito copiar de la nota de prensa que facilita el propio Museo

..........equipo técnico del BRCP sometió a un riguroso estudio y análisis la obra "Meditaciones de San Juan Bautista" (Ca. 1490) que se encuentra en el Museo Lázaro Galdiano. La obra se trasladó a una sala donde se aplicaron las siguientes técnicas: Osiris – TIR, Osiris –Tir, marco (que permite investigar el dibujo subyacente en detalle), Hasselblad H4D60-VIS, Hasselblad H4D60-IR (fotografía infrarroja) y estereomicroscopio (instrumento óptico que produce una imagen aumentada del objeto –entre 20 y 40 veces mayor- que se observa a través de ella). Además se celebró un encuentro el 21 de febrero de dicho año para dar detalles sobre este estudio en el que estuvieron presentes el Dr. Matthijs Ilsink, coordinador del proyecto del BRCP; Mª Dolores Fuster, profesional del Instituto del Patrimonio Cultural de España (IPCE) que restauró la obra en 1995 y publicó en la Revista Goya (nº253-254) el resultado de los análisis químicos, radiografía y reflectografía realizadas por el IPCE; y Amparo López, conservadora jefe del Museo Lázaro Galdiano. El análisis proporcionó información sobre su composición, estado de la obra y además permitió compararla con otras piezas de este artista del resto del mundo.
La obra del Museo Lázaro es una de las pocas de atribución indudable de Hieronymus van Aeken, quien tomó de su ciudad de origen, ´S-Hertogenbosch (“El bosque del duque”), el nombre artístico por el que es mundialmente conocido: Hieronymus Bosch, que derivará en la vulgarización española de Bosco.............

  • Web interactiva de la obra 

 Esta revisión de obra de grandes artistas me lleva a recordar un consejo que me dieron al principio de mi afición a coleccionar: documenta, documenta y documenta la obra que tengas.
Si vemos un catálogo de subastas "internacional" veremos que la mayor parte de las obras ( grandes obras) tienes su historia personal, su cv de poseedores anteriores. Si vemos un catálogo de subastas "nacional" ninguna obra lleva dicha historia.
Tiene mucho que ver con nuestra idiosincrasia y  con la labor contraria al arte de la Hacienda española........
Por ello, mi consejo es que si compra una obra de arte de un artista vivo, pida el certificado de dicha obra. Las más de las veces puede ser suficiente la foto firmada por el mismo artista con los detalles ( tamaño, titulo, medio al dorso)



En fin recordemos que ahora que se celebra PHotoEspaña 2015

Exposiciones para ver . PHotoEspaña 2015. Manuel Carrillo. Fundación Lázaro Galdiano

ya quue museo tiene, entre otras muchas obras de arte, este cuadro de el Bosco es buena ocasión, mejor ocasión si cabe para visitar todo el  museo ademas de ver las fotos de Manuel Carrillo

 Como complemento:


En (google translate)
As fond of old photograph one can not but follow the news of art in general and therefore occasionally publish comments on this blog about art.
In this case refer to a major project to review the work of El Bosco painter who, when we were in school, we were told that was a favorite of Philip II, as a demonstration, possibly it was a very serious king but tastefully-modern- in his painting .....


.............. If all painted men as they wanted to be painted as were ........... (Joaquin Yarza)
Well, it is underway, a process for review of his work. Process that includes the study by researchers and the best methods that science provides us today in materials research.

 Since 2010, the Bosch Research and Conservation Project (BRCP) has-been studying and documenting These works, using modern, standardized methods. In a collaborative effort and With many participating museums, an international, interdisciplinary group of scholars and scientists has-been scrutinizing minutely Bosch paintings and drawings.


The Lázaro Galdiano Foundation submitted his work to the study of this equipment with the following result which I would copy of the press release which facilitates Museum
BRCP technical team underwent a rigorous study and analysis work "Meditations of John the Baptist" (Ca. 1490) located in the Lazaro Galdiano Museum. The work moved to a room where the following techniques were applied: Osiris - TIR, Osiris -Tir frame (which allows to investigate the underlying drawing in detail), H4D60-VIS Hasselblad, Hasselblad H4D60-IR (infrared photography) and stereomicroscope ( optical instrument that produces a magnified image of the object among 20 to 40 times higher-than seen through it). In addition a meeting was held on February 21 of that year to give details of this study which was attended by Dr. Matthijs Ilsink, BRCP project coordinator; Fuster Maria Dolores, Professional Institute of Cultural Heritage of Spain (IPCE) that restored the work in 1995 and published in the Revista Goya (nº253-254) the result of chemical analysis, X-rays and reflectography conducted by the EICP; and Amparo Lopez,  

chief curator of the Museum Lazaro Galdiano. The analysis provided information on their composition, state of the work and also allowed comparison with other parts of this artist's world.The work of Lazarus Museum is one of the few undoubted attribution of Hieronymus van Aeken he left his hometown, 'S-Hertogenbosch ("The Duke Forest"), the artistic name that is world renowned: Hieronymus Bosch, which will lead to the popularization of Spanish Bosco.


Interactive Web site
http://boscointeractivo.es/


 
This review of the work of great artists leads me to recall a council that gave me early in my hobby of collecting: documents, records and documents the work that you have.
If we see a catalog of "International" auction we will see that most of the works (major works) have their personal history, previous holders cv. If we see a catalog of "national" auction takes no work that history.
It has much to do with our character and the work contrary to the art of Spanish Hacienda ........
In short, my advice is that if you buy a work of art by a living artist, have the certificate of that work. The more often it may be sufficient photo signed by the artist himself with details (size, title, medium overleaf)


Finally remember that now that this PHotoEspaña and this museum has, among many other works of art, this picture is good opportunity, if possible better time to visit this museum.Exhibitions to see. PHotoEspaña 2015. Manuel Carrillo. Lázaro Galdiano Foundation

 
Complementing:
Rembrandt Research Project