.El catálogo monumental de España (1900-1961).Investigación, restauración y difusión.The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusion.
Recordemos que
El catálogo monumental de España (1900-1961).Investigación, restauración y difusión
es un libro de descarga libre donde podemos ver toda la parte "técnica e histórica" de esta importante publicación, con un importante apartado sobre los fotógrafos que trabajaron en esta obra algunos de ellos, como Cabré y Moreno, arqueólogos que usaron sus propias fotos en estas publicaciones de las provincias de España.
A principios del siglo XX se inició un extraordinario proyecto de
investigación, descubrimiento y conocimiento de nuestro patrimonio
cultural: la catalogación sistemática de toda la riqueza monumental de
España. El proyecto incluía la publicación de los resultados de ese
trabajo, aunque solamente 17 catálogos provinciales completos vieron la
luz. Este volumen contiene los estudios históricos y descriptivos sobre
este magno proyecto, además de dar a conocer la ardua y compleja labor
de restauración y digitalización de los Catálogos Monumentales que se ha
llevado a cabo para ponerlos a disposición de profesionales,
investigadores y de la sociedad en general, gracias a la labor conjunta
del Consejo Superior de Investigaciones Científicas y del Instituto de
Patrimonio Cultural de España.
Unidad editora: Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
En su página 110
La fotografía en el Catálogo
Monumental de España:
procedimientos y autores
Monumental de España:
procedimientos y autores
por mencionar a uno de los destacados autores
.....Como acabamos de comentar, Manuel Gómez-Moreno
realiza el primer encargo del Catálogo Monumental
de España, comprensivo de Ávila y su provincia, en
el que queda asentada la importancia del apartado
gráfico. Es, así mismo, el autor de otros tres catálogos:
Salamanca (1901-1903), Zamora (1903-1905) y León
(1906-1908), todos ellos de gran calidad y con un elevado
número de ilustraciones fotográficas. Tanto en el
prólogo de la edición póstuma del Catálogo de Ávila,
como en la biografía que escribe sobre su progenitor,
María Elena Gómez-Moreno nos traslada los recuerdos
relativos a la actividad fotográfica de su padre,
transmitidos directamente por éste o reflejados en la
abundante correspondencia que el profesor mantuvo
realiza el primer encargo del Catálogo Monumental
de España, comprensivo de Ávila y su provincia, en
el que queda asentada la importancia del apartado
gráfico. Es, así mismo, el autor de otros tres catálogos:
Salamanca (1901-1903), Zamora (1903-1905) y León
(1906-1908), todos ellos de gran calidad y con un elevado
número de ilustraciones fotográficas. Tanto en el
prólogo de la edición póstuma del Catálogo de Ávila,
como en la biografía que escribe sobre su progenitor,
María Elena Gómez-Moreno nos traslada los recuerdos
relativos a la actividad fotográfica de su padre,
transmitidos directamente por éste o reflejados en la
abundante correspondencia que el profesor mantuvo
...........Gómez-Moreno entrega el Catálogo de Ávila en 1901.
Consta de un volumen de texto e índices y dos volúmenes
de láminas con las ilustraciones, la mayoría de
las cuales son fotografías: 176 en el primero de ellos
y 134 en el segundo. Suyas en gran parte, aunque se
hayan intercalado algunas ajenas, fácilmente reconocibles,
para mejor inteligencia del texto (Gómez-
Moreno, 1900-1901). Estas fotografías intercaladas corresponden
al profesional toledano Casiano Alguacil
(1832-1914), dedicado a la fotografía de arte desde
1866 hasta el fin de siglo, y uno de los fotógrafos que
siguió la estela de Jean Laurent y asociados, creadores
de la mayor empresa de realización y comercialización
de fotografías de vistas, monumentos y obras de
arte en España durante el siglo XIX. Alguacil era un
fotógrafo decimonónico, que trabajó con los procedimientos
técnicos de su época: el cliché de colodión
y el positivo en papel albuminado. Esta es la técnica,
artesanal, de las copias fotográficas de reproducción
de monumentos tomadas por él e incluidas por Gómez-
Moreno en el Catálogo de Ávila.
En ( google translate)
Recall that
The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusionIs a free download book where we can see all the "technical and historical" part of this important publication, with an important section on the photographers who worked on this work some of them, such as Cabré and Moreno, archaeologists who used their own photos in These publications of the provinces of Spain.
The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusion
At the beginning of the twentieth century an extraordinary project of research, discovery and knowledge of our cultural heritage began: the systematic cataloging of all the monumental wealth of Spain. The project included the publication of the results of that work, although only 17 full provincial catalogs came to light. This volume contains the historical and descriptive studies on this great project, as well as to make known the arduous and complex work of restoration and digitization of the Monumental Catalogs that has been carried out to make them available to professionals, researchers and society in General, thanks to the joint work of the Higher Council of Scientific Research and the Institute of Cultural Heritage of Spain.Publishing unit: General Technical Secretariat. Center of Publications. Ministry of Education, Culture and Sport
On page 110The photograph in the CatalogMonumental of Spain:Procedures and authors
To mention one of the leading authors
..... As we just mentioned, Manuel Gómez-MorenoPerforms the first order of the Monumental CatalogOf Spain, comprehensive of Ávila and its province, inWhich establishes the importance of sectiongraphic. He is also the author of three other catalogs:Salamanca (1901-1903), Zamora (1903-1905) and Leon(1906-1908), all of them of great quality and with a highNumber of photographic illustrations. Both in thePrologue to the posthumous edition of the Catalog of Avila,As in the biography he writes about his progenitor,María Elena Gómez-Moreno sends us the memoriesRelative to the photographic activity of his father,Transmitted directly by it or reflected in theAbundant correspondence that the teacher kept
........... Gómez-Moreno delivers the Catalog of Avila in 1901.It consists of a volume of text and indexes and two volumesWith the illustrations, the majority ofWhich are photographs: 176 in the first of themAnd 134 in the second. Yours in large part, althoughHave intercalated some others, easily recognizable,For better intelligence of the text (Gómez-Moreno, 1900-1901). These interleaved photographs correspond toTo the professional toledano Casiano Alguacil(1832-1914), dedicated to the photography of art since1866 until the end of the century, and one of the photographersFollowed the wake of Jean Laurent and associates, creatorsOf the largest production and marketing companyOf photographs of sights, monuments and works of artArt in Spain during the nineteenth century. Sheriff was aNineteenth-century photographer, who worked withTechnicians of his time: the cliché of collodionAnd positive on albumen paper. This is the technique,Reproduction of photographic reproductionsOf monuments taken by him and included by Gómez-Moreno in the Avila Catalog.
Consta de un volumen de texto e índices y dos volúmenes
de láminas con las ilustraciones, la mayoría de
las cuales son fotografías: 176 en el primero de ellos
y 134 en el segundo. Suyas en gran parte, aunque se
hayan intercalado algunas ajenas, fácilmente reconocibles,
para mejor inteligencia del texto (Gómez-
Moreno, 1900-1901). Estas fotografías intercaladas corresponden
al profesional toledano Casiano Alguacil
(1832-1914), dedicado a la fotografía de arte desde
1866 hasta el fin de siglo, y uno de los fotógrafos que
siguió la estela de Jean Laurent y asociados, creadores
de la mayor empresa de realización y comercialización
de fotografías de vistas, monumentos y obras de
arte en España durante el siglo XIX. Alguacil era un
fotógrafo decimonónico, que trabajó con los procedimientos
técnicos de su época: el cliché de colodión
y el positivo en papel albuminado. Esta es la técnica,
artesanal, de las copias fotográficas de reproducción
de monumentos tomadas por él e incluidas por Gómez-
Moreno en el Catálogo de Ávila.
En ( google translate)
Recall that
The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusionIs a free download book where we can see all the "technical and historical" part of this important publication, with an important section on the photographers who worked on this work some of them, such as Cabré and Moreno, archaeologists who used their own photos in These publications of the provinces of Spain.
The monumental catalog of Spain (1900-1961) .Investigation, restoration and diffusion
At the beginning of the twentieth century an extraordinary project of research, discovery and knowledge of our cultural heritage began: the systematic cataloging of all the monumental wealth of Spain. The project included the publication of the results of that work, although only 17 full provincial catalogs came to light. This volume contains the historical and descriptive studies on this great project, as well as to make known the arduous and complex work of restoration and digitization of the Monumental Catalogs that has been carried out to make them available to professionals, researchers and society in General, thanks to the joint work of the Higher Council of Scientific Research and the Institute of Cultural Heritage of Spain.Publishing unit: General Technical Secretariat. Center of Publications. Ministry of Education, Culture and Sport
On page 110The photograph in the CatalogMonumental of Spain:Procedures and authors
To mention one of the leading authors
..... As we just mentioned, Manuel Gómez-MorenoPerforms the first order of the Monumental CatalogOf Spain, comprehensive of Ávila and its province, inWhich establishes the importance of sectiongraphic. He is also the author of three other catalogs:Salamanca (1901-1903), Zamora (1903-1905) and Leon(1906-1908), all of them of great quality and with a highNumber of photographic illustrations. Both in thePrologue to the posthumous edition of the Catalog of Avila,As in the biography he writes about his progenitor,María Elena Gómez-Moreno sends us the memoriesRelative to the photographic activity of his father,Transmitted directly by it or reflected in theAbundant correspondence that the teacher kept
........... Gómez-Moreno delivers the Catalog of Avila in 1901.It consists of a volume of text and indexes and two volumesWith the illustrations, the majority ofWhich are photographs: 176 in the first of themAnd 134 in the second. Yours in large part, althoughHave intercalated some others, easily recognizable,For better intelligence of the text (Gómez-Moreno, 1900-1901). These interleaved photographs correspond toTo the professional toledano Casiano Alguacil(1832-1914), dedicated to the photography of art since1866 until the end of the century, and one of the photographersFollowed the wake of Jean Laurent and associates, creatorsOf the largest production and marketing companyOf photographs of sights, monuments and works of artArt in Spain during the nineteenth century. Sheriff was aNineteenth-century photographer, who worked withTechnicians of his time: the cliché of collodionAnd positive on albumen paper. This is the technique,Reproduction of photographic reproductionsOf monuments taken by him and included by Gómez-Moreno in the Avila Catalog.