Fotografo Freudenthal. La Gallina Ciega. Francisco de Goya
La gallina ciega.
Fotografía firmada y fechada Freudenthal en Zaragoza 1917
Este post es actualización del segundo post creado en este blog en 2008.
La gallina ciega es una obra del pintor Francisco de Goya. Es uno de los cartones realizados para la Real Fábrica de Tapices en 1789 y estaba realizado para la decoración de la habitación de las infantas en el Palacio de El Pardo.
El cuadro muestra a muchachos y muchachas jugando al juego del cucharón en el cual una persona, con los ojos vendados, intenta alcanzar a otros con un cucharón. Así vemos que, a la derecha, un personaje se agacha mientras otro aleja su cuerpo de la cuchara . También vemos a la izquierda un hombre y una mujer cortejando. A la derecha un árbol y detrás un pequeño lago con montañas al fondo y nubes en el cielo.
Los jóvenes van vestidos de majos y majas como era habitual en las clases bajas de la sociedad española a las que la aristocracia , sin embargo, imitaba a su vez vistiendo de manera semejante.
La fotografía muestra ligeras variaciones en relación con el lienzo empezando por las medidas pues, mientras que en ésta su disposición es horizontal (44 x 54 cm), en el lienzo la disposición es vertical (3,5 x 2,69 m). Como dato curioso los personajes que están de espalda en la foto son mas altos que aquellos que ocupan la misma posición en el cuadro, además falta el personaje que asoma detrás de la dama del sombrero. Sin embargo la habilidad del fotógrafo es enorme realmente nos parece ver que la foto se correspondiente exactamente con el cuadro. El aire, el espíritu de la obra pictórica esta plasmado en la foto magníficamente.
Estos fotomontajes son muy raros para la época y suponen un atrevimiento artístico propio de un gran fotógrafo.
Fotografías de este tipo, en esta fecha 1917, son extraordinariamente raras de encontrar en el mercado.
Sin embargo he encontrado un artículo que informa sobre la frecuencia de este tipo de fotos.
Fotos con gente disfrazada se encuentran con cierta facilidad en el mercado. Composiciones complejas como esta, inspiradas en un cuadro famoso, solo he visto esta foto y otra más, no me acuerdo de que autor, en una exposición colectiva hace tiempo
EL DISFRAZ Y LA MÁSCARA EN EL RETRATO FOTOGRÁFICO DEL SIGLO XIX M. Carmen Cabrejas Almena
que, entre otras interesantes cosas dice lo siguiente:
..........El disfraz era un elemento muy presente en la sociedad y la cultura del siglo XIX: los bailes de máscaras, las representaciones teatrales caseras o la escenificación de “cuadros vivos” eran prácticas sociales habituales en la época, y pronto la fotografía se vinculó a ellas, generalmente con una función testimonial (en España se conservan notables ejemplos de eventos de este tipo fotografiados por figuras como Antonio Esplugas, Ángel Alonso Martínez o Fernando Debas, entre otros), aunque en algunas ocasiones la fotografía se convirtió en elemento principal, ejecutándose las mascaradas o escenificaciones específicamente para ser fotografiadas....
Fotografías de este tipo, en esta fecha 1917, son extraordinariamente raras de encontrar en el mercado.
Sin embargo he encontrado un artículo que informa sobre la frecuencia de este tipo de fotos.
Fotos con gente disfrazada se encuentran con cierta facilidad en el mercado. Composiciones complejas como esta, inspiradas en un cuadro famoso, solo he visto esta foto y otra más, no me acuerdo de que autor, en una exposición colectiva hace tiempo
EL DISFRAZ Y LA MÁSCARA EN EL RETRATO FOTOGRÁFICO DEL SIGLO XIX M. Carmen Cabrejas Almena
que, entre otras interesantes cosas dice lo siguiente:
..........El disfraz era un elemento muy presente en la sociedad y la cultura del siglo XIX: los bailes de máscaras, las representaciones teatrales caseras o la escenificación de “cuadros vivos” eran prácticas sociales habituales en la época, y pronto la fotografía se vinculó a ellas, generalmente con una función testimonial (en España se conservan notables ejemplos de eventos de este tipo fotografiados por figuras como Antonio Esplugas, Ángel Alonso Martínez o Fernando Debas, entre otros), aunque en algunas ocasiones la fotografía se convirtió en elemento principal, ejecutándose las mascaradas o escenificaciones específicamente para ser fotografiadas....
Freudenthal, a pesar de su nombre, es un fotógrafo zaragozano que trabajó como redactor en el periódico el Heraldo de Aragón y luego abrió su estudio, con el nombre de Art-Studio en la calle Coso 31 de Zaragoza.
- Gran Enciclopedia Aragonesa On line Fotografía: La figura más importante de la fotografía zaragozana en las primeras décadas del siglo XX fue Gustavo Freudental, con galería en Coso, 33, y después, en 1911, al inaugurar el Banco de Aragón su nuevo edificio, en el ático del mismo, una galería acristalada especialmente diseñada para él. Freudental realiza también en estos primeros años las fotografías que publicaba Heraldo de Aragón
- Articulo en el Heraldo de Soria
Es la historia de un pintor viajando al Pirineo altoaragonés a principios de siglo con sus cuadernos de dibujo y sus aparejos para tomar apuntes. Su primera estancia fue una semana de agosto de 1912, cuando se hospedó en la Fonda Aísa, que hoy es hostal, en la plaza mayor de Ansó.
"Hablamos con la gente mayor de allí y nos lo confirmaron, porque era la única casa de huéspedes", apunta el alcalde ansotano. Tomaba notas recogiendo paisajes y escenas de la vida cotidiana. Para facilitar su trabajo, el artista valenciano iba acompañado por un fotógrafo que inmortalizaba esas imágenes y fue Gustavo Freudenthal (Hannover, Alemania 1869-Zaragoza, 1948), el primero que trabajó en HERALDO.
VACACIONES EN JACA
En julio de 1914, Sorolla decidió pasar sus vacaciones en Jaca con su familia para elaborar los lienzos de Aragón y Navarra. Tal era la conexión con el fotógrafo alemán Freudenthal, instalado en Zaragoza como retratista de la vida social, que este se convirtío en testigo de la "boda distinguida" de la hija del artista, María Clotilde Sorolla, y el pintor Francisco Pardo, celebrada en la catedral de Jaca. Así lo contó este diario en portada el 8 de septiembre de 1914.
"Hablamos con la gente mayor de allí y nos lo confirmaron, porque era la única casa de huéspedes", apunta el alcalde ansotano. Tomaba notas recogiendo paisajes y escenas de la vida cotidiana. Para facilitar su trabajo, el artista valenciano iba acompañado por un fotógrafo que inmortalizaba esas imágenes y fue Gustavo Freudenthal (Hannover, Alemania 1869-Zaragoza, 1948), el primero que trabajó en HERALDO.
VACACIONES EN JACA
En julio de 1914, Sorolla decidió pasar sus vacaciones en Jaca con su familia para elaborar los lienzos de Aragón y Navarra. Tal era la conexión con el fotógrafo alemán Freudenthal, instalado en Zaragoza como retratista de la vida social, que este se convirtío en testigo de la "boda distinguida" de la hija del artista, María Clotilde Sorolla, y el pintor Francisco Pardo, celebrada en la catedral de Jaca. Así lo contó este diario en portada el 8 de septiembre de 1914.
- La arquitectura industrial en Zaragoza . Revista Alarifes
- Hemeroteca Abc Busquedas entre 1891-1920 10 fotos Fotos Freudenthal
- Espacios ayer vividos y hoy olvidados Pilar Poblador
- .......En este sentido, conocemos algunos reportajes fotográficos excepcionales encargados a prestigiosos fotógrafos locales como Ignacio Coyne, Gustavo Freudenthal, Miguel Marín Chivite, Lucas Escolá y Aurelio Grasa, entre otros, que demuestran la satisfacción de los propietarios de estas espléndidas casas y además hoy constituyen una valiosa fuente para la investigación todavía abierta; ya que en muchas de las ocasiones las imágenes de estos espaciosinteriores han perdido las referencias del estudio y resultan difíciles de identificar..........
- En el articulo La Obra de Goya conservada en Aragón de Frédéric Jiméno encontramos lo siguiente
“1 coso de Remolinos del h. Freudenthal”. Gustavo Freudenthal (1869-1948) fue cónsul de Alemania en Zaragoza y uno de los fotógrafos más importantes de Aragón en la época (establecido desde 1906), destacando como retratista de toda la burguesía y la aristocracia locales o de paso por la ciudad; alcanzó la distinción honorífica de Fotógrafo de la Real Casa. Su estudio galería se situaba en la antigua sede del Banco de Aragón (actual Coso, 42), proyectado por Manuel del Busto en 1913, en el ático, todo acristalado para que lo inundara la luz natural. Por lógica, la
obra mencionada tendría que ser un boceto preparatorio para una de las pechinas de la iglesia parroquial de Remolinos, a menos que se refiera a la fotografía publicada en 1923, cuya presencia
en la lista no se comprendería muy bien. Conviene mencionar que Freudenthal fotografió para el conde de Gabarda las pinturas de Goya del palacio de Sobradiel e incluso acompañó al conde en un viaje a Austria seguramente realizado para procurar su venta.
obra mencionada tendría que ser un boceto preparatorio para una de las pechinas de la iglesia parroquial de Remolinos, a menos que se refiera a la fotografía publicada en 1923, cuya presencia
en la lista no se comprendería muy bien. Conviene mencionar que Freudenthal fotografió para el conde de Gabarda las pinturas de Goya del palacio de Sobradiel e incluso acompañó al conde en un viaje a Austria seguramente realizado para procurar su venta.
- Pintura de Goya que fue propiedad de los Condes de Gabarda en el Museo Lazaro Galdiano de Madrid. El Entierro de Cristo Procede del Palacio de los Condes de Sobradiel (D. Joaquín Cayetano Cavero y Pueyo con motivo de la reforma que realizó en su palacio de Zaragoza, encargó a Goya la decoración mural de la capilla); del Conde de Gabarda (D. Joaquín Cavero y Síchar, fue quién mandó extraer las pinturas del muro y trasladarlas a lienzo); de la Condesa viuda de Gabarda (en 1929 fueron depositadas en el Museo de Zaragoza hasta 1932 en que fueron vendidas dispersándose el conjunto); y adquirido por Don José Lázaro en 1932
- Palacio de los Condes de Gabarda Zaragoza Patrimonio Historico
- Fotografias de Freudenthal en el libro Zaragoza la Ciudad sumergida de Eduardo Laborda. Vease comentario en Sombras Boletin de la Real Sociedad Fotográfica de Zaragoza.
- Archivo Coyne.DARA - Documentos y Archivos de Aragón.Archivo Histórico Provincial de Zaragoza:....El fondo fotográfico de la familia Coyne en Zaragoza, se inicia con la llegada en 1878 de Anselmo María Coyne, y que va a prolongarse en el tiempo hasta los años 80 del siglo XX. De su archivo, sólo se conserva una pequeña parte, debido a diversos avatares, entre ellos el incendio del taller fotográfico en 1887, cuando se perdió parte importante de la segunda etapa, y el extravío del archivo de su etapa en Pamplona cuando se trasladaron a Zaragoza. Desde la etapa de Anselmo María Coyne, colaborarán en el campo fotográfico con profesionales de la talla de R. de Urruti, Gustavo Freudenthal, y Mariano Júdez y Ortiz, entre otros. .......
- En este mismo archivo DARA - Documentos y Archivos de Aragón.Archivo Histórico Provincial de Zaragoza se puede hacer búsqueda Gustavo Freudenthal y se obtienen 13 resultados.
- En Memoria de Madrid se puede ver 8 postales de Freudenthal. Por ejemplo:
Fuente Memoria de Madrid
- Freudenthal documentó la construcción del Pantaño de la Peña en 1910
- En 2012 aparece el libro de Javier Turrión sobre
(Hannover, 1869 - Zaragoza, 1948)
CÓNSUL DE ALEMANIA EN ZARAGOZA
FOTOGRAFO DE LA REAL CASA
Por último señalar una anécdota:
Esta foto fue encontrada en un anticuario de Castilla. Estaba con un marco grande, carísimo. Solicité al anticuario si me podía vender la foto sin el marco y, encantado, por un precio ridículo, me la vendió al instante. Para él sólo interesaba el marco .
- El cuadro La Gallina Ciega de Francisco de Goya se puede ver en el Museo del Prado
.......El juego, también conocido como “del cucharón”, por la cuchara de madera
que sostiene el personaje de los ojos vendados, era muy popular en la
época como entretenimiento tanto popular como noble, y muy recurrente en
la pintura rococó...........
En (google translator)
En (google translator)
The grubs.
Photography Freudenthal signed and dated 1917 in Zaragoza
This post is the second update in this blog post created in 2008.
The grub is a work of the painter Francisco de Goya. It is one of the cards made for the Royal Tapestry Factory in 1789 and was made for decorating the princesses room in the Palace of El Pardo.
The picture shows boys and girls playing the game of bucket in which a person, blindfolded, try to reach others with a ladle. Thus we see that, right, a character while another crouches her body away from the spoon. We also see on the left a man and woman courting. Right behind a tree and a small lake with mountains in the background and clouds in the sky.
Young people are dressed nice people and pestles as usual in the lower classes of Spanish society to the aristocracy, however, turn imitated clothing in the same manner.
The photograph shows slight variations in relation to the canvas beginning with the measures because, while it available is horizontal (44 x 54 cm) on the canvas layout is vertical (3.5 x 2.69 m). Curiously characters are back in the picture are higher than those at the same position in the table also lack the character hovering behind the lady in the hat. However the ability of the photographer is really huge seem to see the picture exactly corresponding with the picture. The air, the spirit of the paintings is beautifully captured in the photo.
These photomontages are very rare at the time and are a own artistic boldness of a great photographer.
Pictures like this, at this date, 1917, are extremely rare to find in the market.
However I found an article that reports on the frequency of this type of photos.
Pictures with people are dressed quite easily in the market. Complex compositions like this, inspired by a famous painting, I've only seen this photo and another, I do not remember that author, in a group show in a while
THE COSTUME AND MASK IN PHOTOGRAPHIC PORTRAIT OF XIX CENTURY Cabrejas Carmen M. Almena
that, among other interesting things, the following:
The costume was a .......... very present in society and culture of the nineteenth century element masquerades, home theater or the staging of "living pictures" were common social practices in time, and soon the picture is linked to them, usually with a testimonial function (Spain notable examples of such events photographed by figures such as Antonio Esplugas Angel Alonso Martinez or Fernando Debas, among others are kept), but sometimes photography became the principal element, running masquerades or performances specifically to be photographed ....
Freudenthal, despite its name, is a zaragozano photographer who worked as an editor at the newspaper Heraldo de Aragón and then opened his studio, under the name Art-Studio 31 on the streets of Zaragoza Coso.
Great Encyclopedia Aragonese On line Photography: The most important figure of the Zaragoza photography in the early decades of the twentieth century was Gustavo Freudenthal, with gallery in Coso, 33, and then, in 1911, the Bank inaugurated its new building Aragon in attic thereof, a glass gallery specially designed for him. Freudenthal also performed in these early photographs published Heraldo de Aragón
Article in the Herald of Soria
Freudenthal and Sorolla
It is the story of a painter Aragonese Pyrenees traveling early in the century with their sketch pads and their gear to take notes. His first stay was a week in August 1912, when he stayed at the Fonda Aísa, is now hostel in the main square of Anso.
"We talked to people over there and they confirmed, because he was the only guest house," said the mayor ansotano. Made notes gathering landscapes and scenes of everyday life. To facilitate its work, the Valencian artist was accompanied by a photographer who immortalized these images and was Gustavo Freudenthal (Hannover, Germany 1869-Zaragoza, 1948), who first worked HERALD.
HOLIDAY JACA
In July 1914, Sorolla decided to holiday in Jaca with his family to make the canvases of Aragon and Navarra. Such was the connection with the German photographer Freudenthal, installed in Zaragoza as a portrait of social life, this became a witness of "distinguished wedding" of the artist's daughter, Maria Clotilde Sorolla, and the painter Francisco Pardo, held in Jaca cathedral. So he told this newspaper front page on September 8, 1914.
Industrial architecture in Zaragoza. Alarifes magazine
Abc Hemeroteca searches between 1891-1920 Freudenthal Photos 10 photos
Experienced yesterday and today forgotten spaces Pilar Settler
In this sense ....... we know some exceptional photo essays commissioned from renowned local photographers as Ignacio Coyne, Gustavo Freudenthal, Miguel Marín Chivers, Lucas and Aurelio Escolá Fat, among others, that demonstrate satisfaction of the owners of these today splendid houses and also provide a valuable source for research still open; since in many cases these images have lost espaciosinteriores references are difficult to study and identify ..........
In the article The Work of Goya retained Frederic Aragon Jimeno find the following
"Swirls 1 h bullring. Freudenthal ". Gustavo Freudenthal (1869-1948) was consul of Germany in Zaragoza and one of the most important photographers of Aragon at the time (established since 1906), particularly as a portrait of the whole bourgeoisie and aristocracy local or just passing through the city; reached the honorary distinction of Photographer of the Royal House. His studio gallery was located in the former headquarters of the Banco de Aragón (current Coso, 42), designed by Manuel del Busto in 1913, in the attic, all that glass for natural light to flood. Logically, the
Such works should be a preparatory sketch for one of the pendentives of the church of swirls, unless it relates to photography published in 1923, whose presence
the list does not understand very well. Worth mentioning that Freudenthal photographed for the Earl of Gavarda Goya paintings palace Sobradiel and even accompanied the count on a trip to Austria made sure to procure its sale.
Goya painting once owned by the Earls of Gavarda Lazaro Galdiano Museum in Madrid. The Entombment of Christ comes from the Palace of the Counts of Sobradiel (D. Joaquín Cayetano Cavero and Pueyo occasion of reform he made in his palace in Zaragoza, commissioned Goya frescoes in the chapel); Count of Gavarda (Cavero and SICHAR Joaquín, who was ordered removed from the wall paintings and transferring them to canvas); Dowager Countess Gavarda (in 1929 were deposited in the Museum of Zaragoza until 1932 when they were sold dispersing the set); and purchased by Don Jose Lazaro in 1932
Palacio de los Condes de Patrimonio Historico Gavarda Zaragoza
Freudenthal photographs in the book Zaragoza City submerged Eduardo Laborda. See Comment Shadows Bulletin of the Royal Photographic Society of Zaragoza.
Coyne file.
DARA - Documents and Files Historic Aragón.Archivo Provincial de Zaragoza:
The photographic background .... the Coyne family in Zaragoza, begins with the arrival in 1878 of Mary Coyne Anselmo, and that will be extended in time to the 80s of XX century. In your file, only a small part is preserved due to various avatars, including the burning of the photographic studio in 1887, when they lost an important part of the second stage, and the loss of the file from his time in Pamplona when they moved to Zaragoza. From the stage of Anselmo Maria Coyne, cooperate in the photographic field with professionals from the likes of R. Urruti, Freudenthal Gustavo and Mariano Júdez and Ortiz, among others. .......
In this same file DARA - Documents and Files Historic Provincial de Zaragoza Aragón.Archivo do Freudenthal and Gustavo 13 search results.
Photography Freudenthal signed and dated 1917 in Zaragoza
This post is the second update in this blog post created in 2008.
The grub is a work of the painter Francisco de Goya. It is one of the cards made for the Royal Tapestry Factory in 1789 and was made for decorating the princesses room in the Palace of El Pardo.
The picture shows boys and girls playing the game of bucket in which a person, blindfolded, try to reach others with a ladle. Thus we see that, right, a character while another crouches her body away from the spoon. We also see on the left a man and woman courting. Right behind a tree and a small lake with mountains in the background and clouds in the sky.
Young people are dressed nice people and pestles as usual in the lower classes of Spanish society to the aristocracy, however, turn imitated clothing in the same manner.
The photograph shows slight variations in relation to the canvas beginning with the measures because, while it available is horizontal (44 x 54 cm) on the canvas layout is vertical (3.5 x 2.69 m). Curiously characters are back in the picture are higher than those at the same position in the table also lack the character hovering behind the lady in the hat. However the ability of the photographer is really huge seem to see the picture exactly corresponding with the picture. The air, the spirit of the paintings is beautifully captured in the photo.
These photomontages are very rare at the time and are a own artistic boldness of a great photographer.
Pictures like this, at this date, 1917, are extremely rare to find in the market.
However I found an article that reports on the frequency of this type of photos.
Pictures with people are dressed quite easily in the market. Complex compositions like this, inspired by a famous painting, I've only seen this photo and another, I do not remember that author, in a group show in a while
THE COSTUME AND MASK IN PHOTOGRAPHIC PORTRAIT OF XIX CENTURY Cabrejas Carmen M. Almena
that, among other interesting things, the following:
The costume was a .......... very present in society and culture of the nineteenth century element masquerades, home theater or the staging of "living pictures" were common social practices in time, and soon the picture is linked to them, usually with a testimonial function (Spain notable examples of such events photographed by figures such as Antonio Esplugas Angel Alonso Martinez or Fernando Debas, among others are kept), but sometimes photography became the principal element, running masquerades or performances specifically to be photographed ....
Freudenthal, despite its name, is a zaragozano photographer who worked as an editor at the newspaper Heraldo de Aragón and then opened his studio, under the name Art-Studio 31 on the streets of Zaragoza Coso.
Great Encyclopedia Aragonese On line Photography: The most important figure of the Zaragoza photography in the early decades of the twentieth century was Gustavo Freudenthal, with gallery in Coso, 33, and then, in 1911, the Bank inaugurated its new building Aragon in attic thereof, a glass gallery specially designed for him. Freudenthal also performed in these early photographs published Heraldo de Aragón
Article in the Herald of Soria
Freudenthal and Sorolla
It is the story of a painter Aragonese Pyrenees traveling early in the century with their sketch pads and their gear to take notes. His first stay was a week in August 1912, when he stayed at the Fonda Aísa, is now hostel in the main square of Anso.
"We talked to people over there and they confirmed, because he was the only guest house," said the mayor ansotano. Made notes gathering landscapes and scenes of everyday life. To facilitate its work, the Valencian artist was accompanied by a photographer who immortalized these images and was Gustavo Freudenthal (Hannover, Germany 1869-Zaragoza, 1948), who first worked HERALD.
HOLIDAY JACA
In July 1914, Sorolla decided to holiday in Jaca with his family to make the canvases of Aragon and Navarra. Such was the connection with the German photographer Freudenthal, installed in Zaragoza as a portrait of social life, this became a witness of "distinguished wedding" of the artist's daughter, Maria Clotilde Sorolla, and the painter Francisco Pardo, held in Jaca cathedral. So he told this newspaper front page on September 8, 1914.
Industrial architecture in Zaragoza. Alarifes magazine
Abc Hemeroteca searches between 1891-1920 Freudenthal Photos 10 photos
Experienced yesterday and today forgotten spaces Pilar Settler
In this sense ....... we know some exceptional photo essays commissioned from renowned local photographers as Ignacio Coyne, Gustavo Freudenthal, Miguel Marín Chivers, Lucas and Aurelio Escolá Fat, among others, that demonstrate satisfaction of the owners of these today splendid houses and also provide a valuable source for research still open; since in many cases these images have lost espaciosinteriores references are difficult to study and identify ..........
In the article The Work of Goya retained Frederic Aragon Jimeno find the following
"Swirls 1 h bullring. Freudenthal ". Gustavo Freudenthal (1869-1948) was consul of Germany in Zaragoza and one of the most important photographers of Aragon at the time (established since 1906), particularly as a portrait of the whole bourgeoisie and aristocracy local or just passing through the city; reached the honorary distinction of Photographer of the Royal House. His studio gallery was located in the former headquarters of the Banco de Aragón (current Coso, 42), designed by Manuel del Busto in 1913, in the attic, all that glass for natural light to flood. Logically, the
Such works should be a preparatory sketch for one of the pendentives of the church of swirls, unless it relates to photography published in 1923, whose presence
the list does not understand very well. Worth mentioning that Freudenthal photographed for the Earl of Gavarda Goya paintings palace Sobradiel and even accompanied the count on a trip to Austria made sure to procure its sale.
Goya painting once owned by the Earls of Gavarda Lazaro Galdiano Museum in Madrid. The Entombment of Christ comes from the Palace of the Counts of Sobradiel (D. Joaquín Cayetano Cavero and Pueyo occasion of reform he made in his palace in Zaragoza, commissioned Goya frescoes in the chapel); Count of Gavarda (Cavero and SICHAR Joaquín, who was ordered removed from the wall paintings and transferring them to canvas); Dowager Countess Gavarda (in 1929 were deposited in the Museum of Zaragoza until 1932 when they were sold dispersing the set); and purchased by Don Jose Lazaro in 1932
Palacio de los Condes de Patrimonio Historico Gavarda Zaragoza
Freudenthal photographs in the book Zaragoza City submerged Eduardo Laborda. See Comment Shadows Bulletin of the Royal Photographic Society of Zaragoza.
Coyne file.
DARA - Documents and Files Historic Aragón.Archivo Provincial de Zaragoza:
The photographic background .... the Coyne family in Zaragoza, begins with the arrival in 1878 of Mary Coyne Anselmo, and that will be extended in time to the 80s of XX century. In your file, only a small part is preserved due to various avatars, including the burning of the photographic studio in 1887, when they lost an important part of the second stage, and the loss of the file from his time in Pamplona when they moved to Zaragoza. From the stage of Anselmo Maria Coyne, cooperate in the photographic field with professionals from the likes of R. Urruti, Freudenthal Gustavo and Mariano Júdez and Ortiz, among others. .......
In this same file DARA - Documents and Files Historic Provincial de Zaragoza Aragón.Archivo do Freudenthal and Gustavo 13 search results.
Freudenthal documented the construction of the reservoir of the Rock in 1910
In 2012 the book appears on Javier Turrión
GUSTAVO FREUDENTHAL
(Hannover, 1869 - Zaragoza, 1948)
CONSUL OF GERMANY IN ZARAGOZA
PHOTOGRAPHER OF THE ROYAL HOUSE
Finally note an anecdote:
This photo was found in an antique shop in Castile. He was a big, expensive frame. I asked the antique dealer if I could sell the picture without the frame and happy, for a ridiculous price, I was sold instantly. For he was only interested in the frame.
The La Gallina Ciega of Francisco de Goya painting can be seen at the Museo del Prado
In 2012 the book appears on Javier Turrión
GUSTAVO FREUDENTHAL
(Hannover, 1869 - Zaragoza, 1948)
CONSUL OF GERMANY IN ZARAGOZA
PHOTOGRAPHER OF THE ROYAL HOUSE
Finally note an anecdote:
This photo was found in an antique shop in Castile. He was a big, expensive frame. I asked the antique dealer if I could sell the picture without the frame and happy, for a ridiculous price, I was sold instantly. For he was only interested in the frame.
The La Gallina Ciega of Francisco de Goya painting can be seen at the Museo del Prado